کرزی: روند صلح اگر در اختیار امریکا و پاکستان باشد، در افغانستان صلح نمی‌آید

اطلاعات روز: حامد کرزی رییس‌جمهوری پیشین افغانستان می‌گوید که روند جاری صلح، یک معامله بین امریکا و پاکستان است و اگر این روند در اختیار افغان‌ها قرار نگیرد، افغانستان به صلح دست نخواهد یافت.

آقای کرزی امروز (پنج‌شنبه، 10 اسد) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که اگر روند صلح افغانستان، در اختیار امریکا و پاکستان قرار داشته باشد، صلحی به افغانستان نخواهد آمد: «تفاوت بین صلح و معامله پاکستان با امریکا را می‌دانیم. از صلح استقبال می‌کنیم، اما معامله‌ی امریکا را با پاکستان روی افغانستان را به هیچ عنوان قبول نداریم.»

رییس‌جمهور پیشین از دولت افغانستان و طالبان خواست که برای نجات افغانستان در یک صف واحد بیایستند و نگذارند که افغانستان پس از صلح، بار دیگر به میدان نبرد تبدیل شود.

آقای کرزی خطاب به طالبان گفت: «اگر می‌خواهید که اشغال افغانستان از سوی امریکا خاتمه یابد، باید جنگ را متوقف کنید، زیرا هر فیر و انفجار به نفع اشغال و خارجی‌ها و به ضرر افغان‌ها است. با برادران و خواهران افغان‌تان دور یک میز بنشینید و مذاکره را شروع کنید.»

آقای کرزی نقش چین و روسیه و دیگر همسایه‌های افغانستان در روند صلح افغانستان را مهم خواند. به گفته‌ی او خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید مسئولانه باشد و کشورهای همسایه و منطقه باید صلح افغانستان را تضمین کنند: «این کشورها باید صلح افغانستان را ضمانت کنند. اگر امریکا برود، در افغانستان باید صلح تأمین شود. و خروج امریکا باید مسئولانه باشد، نه این‌که با رفتن آنان فتنه‌ی بزرگ دیگری از سوی پاکستان به راه بیفتد.»

او از روند صلحی که به ابتکار امریکا آغاز شده است، استقبال می‌کند، اما امریکا را در این زمینه صادق نمی‌داند. به گفته‌ی او از نگاه امریکا، روند جاری صلح، گام‌گذاشتن از یک میدان نبرد به میدان نبرد دیگر است: «فرض کنیم که امریکا خواسته باشد، بین دولت افغانستان و طالبان صلح کند، ولی داعش زندگی و فعالیت خود را در افغانستان ادامه دهد، این به معنی تغییردادن صحنه‌ی جنگ از یک مرحله به مرحله دیگر است. ما برای افغانستان صلح دایمی و سراسری می‌خواهیم؛ صلحی که در آن نگرانی از داعش هم نباشد.»

آقای کرزی گفت که اکنون روند صلح افغانستان به مرحله‌ی حساس امضای توافق‌نامه‌ها میان امریکا و طالبان و امریکا و دولت افغانستان رسیده است. به گفته‌ی آقای کرزی این پروسه اکنون در اختیار افغان‌ها نیست و باید تلاش شود که افغان‌ها اختیار این پروسه را در دست گیرد.  

روند صلح افغانستان به مرحله‌ی حساسی رسیده است. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، دیروز پیش از آن‌که رهسپار قطر شود، در رشته‌تویتی نوشت که سفر اخیرش به افغانستان یکی از موفقانه‌ترین سفرهایش از زمان عهده‌داری این مسئولیت بوده است.

آقای خلیل‌زاد قرار است به‌زودی در دوحه مذاکره را با طالبان از سر گیرد و به احتمال زیاد در این دور توافق‌نامه‌ای را نیز با طالبان امضا کند.