طالبان: توقف گفت‌وگوهای صلح از سوی ترمپ، بیانگر تزلزل امریکا در تعامل سیاسی است

اطلاعات روز: به دنبال تصمیم دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا مبنی بر توقف گفت‌وگوهای صلح امریکا با گروه طالبان، این گروه اعلام کرده است که متوقف‌کردن این مذاکرات، بیانگر تزلزل امریکا در تعامل سیاسی می‌باشد.

در اعلامیه‌ای که امروز (یک‌شنبه، ۱۷ سنبله) از سوی این گروه به نشر رسیده، آمده است: «اکنون که رییس‌جمهوری امریکا روند مذاکرات با امارت اسلامی را متوقف اعلام کرده است، زیان آن بیش از هر کسی به خود امریکا می‌رسد؛ اعتبار امریکا را صدمه می‌زند و موقف آن‌ها در قبال صلح را دیگر هم برای جهان روشن ساخت، تلفات جانی و مالی امریکا را بیشتر و نقش امریکا را در تعامل سیاسی متزلزل معرفی می‌نماید.»

در اعلامیه گفته شده است که پیش از امضای توافق‌نامه، واکنش‌نشان‌دادن به یک حمله بیانگر حوصله‌مندی و تجربه نمی‌باشد.

به نقل از اعلامیه، تصمیم توقف مذاکرات میان امریکا و طالبان از سوی ترمپ آنی گرفته شده، در حالی که دو طرف تا روز گذشته (شنبه، ۱۷ سنبله) از جریان مذاکرات و توافق‌‌نامه این مذاکرات کاملا راضی بوده‌اند.

این گروه تأکید کرده است که این توافق‌نامه برای امضا نهایی شده و قرار بود که پس از امضای آن، در تاریخ ۲۳ سپتامبر (۱ میزان) مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

از سویی هم، گروه طالبان گفته است که دعوت‌نامه‌ی امریکا برای سفر اعضای دفتر سیاسی این گروه در قطر به امریکا را زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان به آنان رسانده بوده، اما آنان از این سفر به خاطر امضای توافق‌نامه مذاکرات‌شان با امریکا خودداری کرده‌اند.

این گروه افزوده است که به برگشت موقف امریکا مبنی بر آغاز مذاکرات با طالبان، همچنان امیدوار است. در اعلامیه اما تأکید شده است که جنگ‌جویان طالبان تا خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان به جنگ‌شان ادامه می‌دهند.

رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا ناوقت شب گذشته (شنبه، ۱۶ سنبله) اعلام کرده بود که به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در حمله‌ی اخیر طالبان در کابل گفت‌وگوهای صلح میان هیأت امریکایی و گروه طالبان را متوقف کرده است.

آقای ترمپ در رشته تویتی گفته بود که او دیدارش با رییس‌جمهور اشرف غنی و رهبران طالبان را که قرار بود امروز در کمپ دیوید انجام شود، نیز لغو کرده است.

او همچنان افزوده بود که اگر گروه طالبان نتواند در جریان مذاکرات صلح به آتش‌بس توافق کند، هیچ گاهی قدرت مذاکره‌‌ی معنادار را نمی‌یابد.

پس از آن ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته بود که این گفت‌وگوها به دلیل ادامه‌ی خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان در برابر مردم افغانستان متوقف شده است.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، همزمان با پایان دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان در قطر به کابل آمده و گفته بود که دو طرف در اصول باهم به توافق رسیده‌اند و تنها به تأیید دونالد ترمپ نیاز دارد.

آقای خلیل‌زاد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در کابل نیز گفته بود که براساس این توافق، در مرحله‌ی نخست پنج هزار سرباز از پنج پایگاه خارج می‌شوند و در عوض طالبان خشونت را در کابل و پروان کاهش می‌دهند.

او گفته بود: «در ۱۳۵ روز پنج پایگاه را ترک می‌کنیم. اگر کوشش شود که نظریات یک طرف بالای دیگران قبول شود، معنایش جنگ است.»