شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان

پلخمری ده روز در محاصره‎؛ گروه طالبان گلوگاه شمال را در کنترل دارد

حمید فرهادی

پلخمری، مرکز ولایت بغلان از ده روز بدین‌سو در محاصره‎ی گروه طالبان قرار دارد و دروازه‌ی تمامی ادارات دولتی و ملکی در این ولایت بسته است.

منابع محلی در این ولایت می‎گویند که گروه طالبان مسیر کابل – شمال را در کنترل کامل دارند و در مسیر راه ایست‎های بازرسی ایجاد کرده‎اند.

گروه طالبان شنبه‎شب هفته گذشته حملات خود را از چند نقطه به شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان تشدید بخشیدند و اکنون در ولسوالی‏های اطراف و چند ناحیه‌ی شهر پلخمری حضور گسترده دارند. در نخستین ساعت‌های درگیری این گروه تا بخش‎های از شهر پلخمری نیز پیش‌روی کرده بود، اما ایستادگی نیروهای دولتی و نیروهای خیزش مردمی، حمله‌ی این گروه را دفع و از سقوط کامل مرکز بغلان جلوگیری کرد.

ساکنان محل می‎گویند که در 9 روز گذشته روند عادی زندگی مردم برهم خورده و ادامه‎ی درگیری‎‎ها بر زندگی مردم ملکی تاثیرات ناگوار برجای گذاشته است.

بر بنیاد گفته‎های باشنده‎های پلخمری، تمامی آنتن‎های مخابرتی در این شهر بیش‌تر وقت‌ها قطع می‎شود و قیمت مواد غذایی چندین برابر افزایش یافته است.

صفدر محسنی، رییس شورای ولایتی بغلان در صحبت با روزنامه‏ اطلاعات روز می‎گوید نیروهای دولتی تا کنون نتوانسته‎اند گروه طالبان را از حوالی شهر پلخمری پس بزنند و نیروی کمکی کافی نیز هنوز به این ولایت نرسیده است.

آقای محسنی می‏‌افزاید که از ده روز بدین‌سو دروازه‌ی تمامی ادارات دولتی و ملکی در این ولایت مسدود است و طالبان هم‎اکنون در ساحه «کیله‏‌گی»، «چشمه‎شیر» و «زمان‎خیل» مناطق اطراف شهر ایست‎های بازرسی دارند.

هفته گذشته به‌دنبال آن‌که گروه طالبان مسیرهای شاهراه‎ها را در کنترل گرفتند، مسافران شاهراه کابل – شمال چهار روز در دروزاه‎های شهر پلخمری گیرماندند و با مشکل کمبود مواد غذایی مواجه بودند.

اما گروه طالبان از چند روز بدین‌سو مسیر رفت‌وآمد را به روی مسافرین باز کرده‎ و افراد غیرنظامی از این مسیر تردد می‎کنند. با آن‌هم روز دوشنبه، هفته گذشته جنگجویان طالب یک زن و یک مرد را از موتر پیاده کرده و در مقابل چشمان دیگر مسافران تیرباران کردند. از همین‌رو شمار زیادی از مردم از سفر در این مسیر هراس دارند و برای فرار از مواجه با طالبان مسیرهای کوهستانی و صعب‎العبور را طی می‎کنند.

اما جاوید بشارت، سخن‌گوی قوماندان امنیه بغلان در بیانیه‌ی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است که نیروهای هوایی و زمینی شب سه‌شنبه عملیات را در مسیر شاهراه پلخمری – بلخ به راه انداختند که در نتیجه‌ی وارد آمدن تلفات سنگین به طالبان، مسیر عمومی پلخمری – مزار شریف کاملا باز شده است. اما سخن‌گوی پلیس بغلان جزئیات بیش‌تری از این عملیات نداده است.

چرا طالبان به بغلان حمله کردند؟

بغلان در شمال شرق کشور و در همسایگی با ولایت‌های تخار، کندز، بامیان، پروان، بدخشان و سمنگان قرار دارد و برای گروه طالبان یک «هدف» استراتژیک به‌حساب می‌آید.

شاهراه کابل – شمال، که پایتخت را با ده ولایت شمالی و شمال‌شرقی وصل می‌کند، از همین ولایت می‌گذرد و نیز کالاهای ترانزیتی که از طریق سه بندر عمده در شمال -حیرتان در بلخ، شیرخان در قندوز و آقینه در جوزجان- وارد افغانستان می‌شوند، از همین مسیر و تونل سالنگ به کابل، جنوب و شرق کشور انتقال می‌یابد.

صفدر محسنی، رییس شورای ولایتی بغلان می‌گوید که طالبان با به‌دست‌گرفتن کنترل مسیرهای پلخمری، خطوط ارتباطی کابل با ده ولایت شمال را مختل کرده‌اند و دلیل شدت ناامنی‌ها در دیگر ولایت‌های شمال کشور نیز مسدودکردن راه‌ها به روی نیروهای دولتی است.

آقای محسنی می‌گوید که گروه طالبان در چندین نقطه‌ی این ولایت پناه‌گاه امن دارند و از آن‌جا به ولایت‌های کندز و سمنگان آزادانه رفت‌وآمد دارند.

نسیم مدبر، نماینده بغلان در مجلس نمایندگان می‌گوید که واگذاری ولسوالی دهنه‌غوری به گروه طالبان، این ولسوالی را به پناه‌گاه امن این گروه مبدل کرده است.

ولسوالی دهنه غوری در ماه میزان سال 1394 توسط گلاب منگل وزیر پیشین سرحدات، اقوام و قابل کشور به گروه طالبان سپرده شد. آقای منگل گفته بود که این تفاهم‌نامه به‌خاطر تأمین صلح و ثبات در دند غوری به امضا رسیده است که نیروهای امنیتی حضور ندارند و کنترل ولسوالی به‌دست طالبان است. نماینده بغلان در مجلس نمایندگان می‌گوید که طالبان اکنون از این ولسوالی به‌عنوان پناه‌گاه امن استفاده کرده و در این ولسوالی تمرینات نظامی خویش را پی‌ می‌گیرند.

ولسوالی دهنه غوری در پنج کیلومتری شهر پلخمری موقعیت دارد و به ولایت‌های سمنگان و کندز راه جداگانه دارد. منابع محلی از بغلان می‌گویند که لشکرکشی‌های گروه طالبان به ولایت‌های شمالی از این راه انجام می‌شود و این گروه در ولسوالی دهنه غوری از حملات نیروهای دولتی معاف هستند.

هارون سمرقندی، فعال مدنی در بغلان می‎‌گوید که این هدف، طالبان را در شمال افغانستان در موقعیت بهتری قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند به اهداف نظامی و اقتصادی‌شان دست یابند.

آقای سمرقندی می‌افزاید که بافت اجتماعی در بغلان نیز سبب رشد نفوذ و جایگاه طالبان شده است و ناقلینی که از سال‌های اول حکومت آقای کرزی در ساحات مختلف بغلان جابه‌جا شده‌اند، عامل اصلی ناامنی در بغلان هستند. وی می‌افزاید که شماری از شخصیت‌های سیاسی از گروه‌های مختلف طالبان در بغلان حمایت می‌کنند و نزاع بغلان نزاع قومی و جاه‌طلبانه است.

یک منبع امنیتی که نمی‎خواهد از وی نام برده شود، می‌گوید که طالبان اکنون در مناطق زیر کنترل‌شان از کالاهای ترانزیتی و مواد نفتی مالیه می‎گیرند و از این طریق برای خود تجهیزات خریداری می‎‌کنند.

این منبع می‎افزاید که طالبان در نقاط «دهنه غوری»، «دند شهاب الدین»، «بغلان مرکزی»، «برکه» و «نهرین» پناه‌گاه امن دارند و مردم این مناطق نیز با گروه طالبان همکار هستند.

چرا تأخیر؟

از شروع حملات طالبان به پلخمری ده روز می‌گذرد، این گروه هرچند نتوانسته است مرکز بغلان را در کنترل بگیرد، اما شب‌هنگام در نقاط مختلف شهر با نیروهای دولتی و خیزش‎های مردمی به درگیری می‎پردازند و فاصله‎ی زیادی با اداره‎ی محلی ندارد.

احمدضیا اندرابی، یک نیروی خیزش مردمی می‌گوید دلیل این‌که پلخمری تا کنون به‌دست طالبان سقوط نکرده، ایستادگی و مقاومت نیروهای خیزش مردمی در بغلان است و این گروه تا کنون تلفات سنگینی را نیز متقبل شده‎‎اند.

وی می‏‌گوید که اداره‏‌ی محلی بغلان از تجهیز نیروهای خیزش مردمی عاجز است و سلاح و مهمات کافی در اختیار آن‌ها قرار نمی‎دهد.

وی با انتقاد از اداره‎ی محلی بغلان می‎گوید که والی و قومندان امنیه‌ی این ولایت تلاشی برای حفاظت از پلخمری نمی‎کنند و آن‌ها توانایی مدیریت نیروها را ندارند.

صفدر محسنی، رییس شورای ولایتی بغلان نیز مسئولان اداره‎‏ی محلی این ولایت را در تأمین امنیت ناتوان می‎‌خواند و می‎گوید که دولت مرکزی نیز برای پس‌زدن گروه طالبان تأخیر کرده است.

دو روز پیش مسعود انداربی و اسدالله خالد سرپرستان وزارت‏‏‏‌های داخله و دفاع برای بررسی اوضاع امنیتی به بغلان رفتند و با منابع محلی دیدار کرده و نتیجه‌ی آن را در دیدار جداگانه با رییس‌جمهور در میان گذاشتند. سخن‌گویان وزارت‌های دفاع و داخله می‎گویند که حملات شدید بر مواضع گروه طالبان در بغلان آغاز شده است و به‌زودی این ولایت از وجود جنگ‌جویان این گروه تصفیه خواهد شد.

اما یک منبع امنیتی از بغلان می‎گوید که شماری از نیروها که پس از تشدید حملات طالبان، از کابل رسیده‌اند، فعالیت مشخصی نداشته‎اند و بیش‌تر وقت‌ها در پناه‌گاه نیروهای امنیتی در بخشی از ساحه «کیله‎گی» مستقر هستند.

فود امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع می‎گوید دلیل این‌که جنگ در پلخمری دوام یافته، این است که گروه طالبان در خانه‎‌های مسکونی جا گرفته‎اند و دولت نمی‎‌خواهد به افراد ملکی آسیب برسد.

آقای امان می‎پذیرد که مسیر کابل – شمال در کنترل طالبان قرار دارد، اما می‎گوید که «به‌زودی» برنامه‎های مشخصی برای سرکوب جنگ‌جویان طالب روی دست گرفته خواهد شد.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی وزارت داخله نیز می‏‌گوید که نیروهای تازه‌نفس به ولایت بغلان رسیده‎اند و شب گذشته در این ولایت تلفات سنگینی بر گروه طالبان وارد شده است.

سخن‌گویان وزارت‌های دفاع و داخله در حالی از شروع حملات سخن می‌زنند که شهر پلخمری اکنون به یک ساحه جنگی مبدل شده و روند عادی زندگی مردم مختل شده است. ادارات دولتی و ملکی، مکاتب و دانشگاه‌ها در شهر پلخمری از ده روز بدین‌سو تعطیل است و شب‌هنگام صدای گلوله و درگیری آرامش مردم شهر پلخمری را سلب کرده است و مردم برای لحظ‌ه‏ای انتظار می‌کشند که بتوانند به کار و زندگی عادی‌شان برگردند.