«در سال جاری ۶.۶ میلیون نهال جلغوزه و ۳.۵ میلیون نهال پسته غرس شده است»

اطلاعات روز: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور می‌گوید که در جریان سال روان خورشیدی (۱۳۹۸) ۶.۶ میلیون نهال جلغوزه و ۳.۵ میلیون نهال پسته در افغانستان غرس شده است.

حشمت‌الله غفوری، معین این وزارت که امروز (پنج‌شنبه، ۲۱ سنبله) در «نشست ملی توسعه‌ی تولیدات و صادرات جلغوزه و پسته‌ی افغانستان به بازارهای جهان» در کابل صحبت می‌کرد، گفت که هم‌اکنون جنگلات جلغوزه در کشور ۴۴ هزار هکتار زمین و پسته نیز سه‌هزار و ۵۷۱ هکتار زمین را احتوا کرده است.

به گفته‌ی آقای غفوری، جلغوزه در ۹ ولایت و پسته هم در ۱۱ ولایت کشور وجود دارد. او همچنان تأکید کرد که همه ساله نهال‌های آن‌ها در این ولایات غرس می‌شود.

از سویی هم، او با اشاره به محصولات جنگلات جلغوزه و پسته‌ی کشور در سال گذشته‌ی خورشیدی (۱۳۹۷) افزود که از جلغوزه بیش از ۲۳ هزار تُن و از پسته نیز ۲۵ هزار تُن محصولات به‌دست آمده است.

در همین حال معین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور تأکید کرد که دولت افغانستان در نظر دارد تا در آینده‌ی نزدیک بزرگ‌ترین باغ پسته به مساحت ۳۰ هزار هکتار زمین را در هرات ایجاد کند.

در همین حال، اجمل‌حمید عبدالرحیم‌زی، معین وزارت صنعت و تجارت نیز با اشاره به تقاضای جهانی برای این دو فراورده‌ی کشاورزی در افغانستان گفت که در حال حاضر از ۱۶ کشور جهان تقاضا برای خرید جلغوزه و پسته وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *