صلیب سرخ
ICRC

فعالیت‌های صلیب سرخ در افغانستان از سر گرفته شد

اطلاعات روز: کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان اعلام کرده است که این کمیته پس از تفاهم با طالبان و تجدید ضمانت‌های امنیتی، فعالیت‌هایش در افغانستان را از سر گرفته است.

در اعلامیه‌ی این کمیته که امروز (یک‌شنبه، 24 سنبله) منتشر شده، آمده است که گفت‌وگوهای دوحه [پایتخت قطر] این کمیته را قادر ساخت تا در مورد وضعیت بشری و فعالیت‌های (آی‌سی‌آرسی) در افغانستان با طالبان به تفاهم مشترک دست یافته و راه‌هایی را بیابند که به فعالیت‌های بی‌طرف و غیرجانب‌دارانه‌ی خود در این کشور ادامه بدهد.

کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان افزوده است: «ما از تأیید اصول بشری و تجدید ضمانت‌های امنیتی خویش استقبال می‌کنیم و بدین‌گونه ما قادر خواهیم بود تا با مردم متأثر از منازعه در افغانستان مطابق به مأموریت بشری خود کمک کنیم.»

در همین حال گروه طالبان نیز در اعلامیه‌ای گفته است که این گروه پس از روابط و بحث‌های مسلسل با مقام‌های کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در شهر دوحه، به این کمیته اجازه داده شده است تا فعالیت‌اش در افغانستان را از سر گیرد.

در اعلامیه‌ی طالبان آمده است که این گروه به اجرایی تمامی تعهدات امنیتی برای فعالیت کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ متعهد بوده و زمینه‌ی فعالیت برای این کمیته را مساعد می‌کند.

هم‌چنان در اعلامیه از جنگ‌جویان این گروه خواسته شده است که به حفاظت کارمندان و اجناس صلیب سرخ توجه کنند.

کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در حالی فعالیتش در افغانستان را از سر می‌گیرد که حدود پنج ماه پیش (۲۲ حمل) فعالیت این کمیته در افغانستان را ممنوع اعلام کرده بود.

این گروه با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که این تصمیم در پی درست عمل‌نکردن این کمیته با طالبان بوده است. در اعلامیه تأکید شده بود که به این دلیل تا اطلاع بعدی، امنیت کارمندان این دو اداره در افغانستان را تضمین نمی‌کند.

یک روز پس از نشر این اعلامیه‌ی طالبان، رابین واودا، مسئول ارتباطات کمیته‌ی صلیب سرخ در افغانستان به رسانه‌ها گفته بود که این نهاد نگران امنیت کارمندان خود در افغانستان است و به همین خاطر تمامی فعالیت‌هایش در افغانستان را متوقف می‌کند.

گفتنی است که گروه طالبان سال گذشته نیز از فعالیت کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان انتقاد کرده و تضمین امنیت کارمندان این کمیته را لغو کرده بود. به دنبال آن صلیب سرخ فعالیتش در افغانستان را برای حدود دو ماه متوقف کرد و این فعالیت‌ها پس از تفاهم با طالبان و تضمین امنیت کارمندان این کمیته از سر گرفته شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *