چین در 70 سال گذشته؛ از کشوری عقب‌مانده و وابسته به کشاورزی تا نیروگاه صنعتی جهان

چین در 70 سال گذشته؛ از کشوری عقب‌مانده و وابسته به کشاورزی تا نیروگاه صنعتی جهان

هفتاد سال پیش، چین کشوری بود عقب‌مانده و وابسته به زمین و کشاورزی که نمی‌توانست جمعیتش را سیر کند، اما چین امروز یک حلقه‌ی ضروری در زنجیره صنعت جهانی است و هرچیزی را، از اقلام مورد نیاز روزمره گرفته تا قطارهای سرعت بالا تولید و صادر می‌کند. در این مطلب، تغییرات ساختاری در قدرت صنعتی چین و محرک‌های این تغییرات به‌صورت مختصر مورد بحث قرار گرفته است که می‌توان از آن آینده‌ی صنعتی این کشور را پیش‌بینی کرد.

«کارخانه‌ی جهان» چگونه ساخته شد؟

از داشتن صنعت معدن، نساجی و برخی صنایع تولیدی ساده گرفته تا تقریبا تمام کتگوری‌های صنعتی، ظهور چین به‌عنوان «کارخانه جهان» محصول هزینه‌ی پایین کار و تولید در مقایسه با کشورهای توسعه‌‌یافته‌ی جهان است.

اصلاحات و فراهم‌شدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اواخر دهه 1970 این امکان را برای کارآفرینان ماجراجو در شهرهای ساحلی فراهم کرد تا کسب‌وکارهای خودشان را آغاز کنند و با غلبه بر مشکلات، کارگاه‌های کوچک‌شان را با موفقیت به شرکت‌های بزرگ تولیدی تبدیل کنند.

از آن زمان، سکتور تولیدی چین شروع به رشد کرده است. داده‌های بانک جهان نشان می‌دهد که چین از نظر ارزش افزوده در سال 2010 از ایالات متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده‌ی جهان پیشی گرفته و تا کنون مقام اولش را حفظ کرده است.

هفتاد سال پیش، چین کشوری بود عقب‌مانده و وابسته به زمین و کشاورزی که نمی‌توانست جمعیتش را سیر کند، اما چین امروز یک حلقه‌ی ضروری در زنجیره صنعت جهانی است و هرچیزی را، از اقلام مورد نیاز روزمره گرفته تا قطارهای سرعت بالا تولید و صادر می‌کند. در این مطلب، تغییرات ساختاری در قدرت صنعتی چین و محرک‌های این تغییرات به‌صورت مختصر مورد بحث قرار گرفته است که می‌توان از آن آینده‌ی صنعتی این کشور را پیش‌بینی کرد. «کارخانه‌ی جهان» چگونه ساخته شد؟ از داشتن صنعت معدن، نساجی و برخی صنایع تولیدی ساده گرفته تا تقریبا تمام کتگوری‌های صنعتی، ظهور چین به‌عنوان «کارخانه جهان» محصول هزینه‌ی پایین کار و تولید در مقایسه با کشورهای توسعه‌‌یافته‌ی جهان است. اصلاحات و فراهم‌شدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اواخر دهه 1970 این امکان را برای کارآفرینان ماجراجو در شهرهای ساحلی فراهم کرد تا کسب‌وکارهای خودشان را آغاز کنند و با غلبه بر مشکلات، کارگاه‌های کوچک‌شان را با موفقیت به شرکت‌های بزرگ تولیدی تبدیل کنند. از آن زمان، سکتور تولیدی چین شروع به رشد کرده است. داده‌های بانک جهان نشان می‌دهد که چین از نظر ارزش افزوده در سال 2010 از ایالات متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده‌ی جهان پیشی گرفته و تا کنون مقام اولش را حفظ کرده است. چین چگونه زنجیره‌ی ارزش صنعتی خود را تقویت کرد؟ چین با ورود به قرن بیست‌ویکم شروع به تمرکز روی سکتورهای تولیدی پیشرفته و تکنولوژی‌بالا کرد که به تدریج یک نظام صنعتی مدرن شکل گرفت. جدا از برچسب سنتی «ساخت چین» در قفسه‌های فروشگاه، امروزه قطارهای سرعت بالا و موادهای نیمه‌رسانای تولید چین نیز در حال تسخیر بازار است. در سال 2017، درآمد عملیاتی اصلی سکتور تکنولوژی چین به 15.9 تریلیون یوان (حدود 2.2 تریلیون دالر) رسید که بیش از اندازه‌ی تعیین‌شده و 55.8 درصد بالاتر از مدت مشابه در سال 2012 بود. این رشد سریع را می‌توان به سرمایه‌گذاری مستمر در زمینه‌های تحقیق و توسعه نسبت داد که مخارج آن در مدت مشابه با 83.6 درصد افزایش به 318 میلیارد یوان رسیده است. قدرت صنعتی چین چگونه به «آینده‌ی مشترک» کمک خواهد کرد؟ طی دهه‌های گذشته، توسعه صنعتی چین از همکاری آزاد با کشورهای دیگر سود برده است و قدرتمند‌‌شدن صنعت چین به نوبه‌ی خود به ایجاد فرصت‌های بیش‌تر برای سایر بازی‌گران در بازار کمک خواهد کرد. در جون 2019، چین به‌طور رسمی شروع خدمات تجاری 5G را تایید کرد که آغازگر دوره‌‌ی جدید هوشمند است، زیرا کاربرد تکنولوژی بیسیم فوق‌العاده سریع به اتصال اشیای بیشتر، خدمات و بازیگران بازار کمک می‌کند. شرکت‌های خارجی از جمله نوکیا، اریکسون، کوالکوم و اینتل عمیقا درگیر آزمایش این فناوری‌ها بوده‌اند و دولت چین از شرکت‌های داخلی و خارجی استقبال کرده‌ است تا به‌صورت فعال در ساختن، استفاده و ترویج شبکه‌ی 5G مشارکت داشته باشند و در سود سهام توسعه این سکتور شریک شوند. همان‌طور که مورد 5G نشان داده، جاه‌طلبی صنعتی چین به‌معنای فرصت‌ بیش‌تر برای شرکت‌های داخلی و خارجی است تا بتوانند در کنار یکدیگر رقابت و پیشرفت کنند. عامل عمده‌ی ارتقای صنعتی چین، باز نگه‌داشتن بازار و اقتصادی این کشور به روی جهان است.
کارآموزان در یک دوره‌ی آموزشی در شهر شیانِ استان شانشی در شمال‌غرب چین، 22 جولای 2019. (شین‌هوا/لی ییبو)

چین چگونه زنجیره‌ی ارزش صنعتی خود را تقویت کرد؟

چین با ورود به قرن بیست‌ویکم شروع به تمرکز روی سکتورهای تولیدی پیشرفته و تکنولوژی‌بالا کرد که به تدریج یک نظام صنعتی مدرن شکل گرفت.

جدا از برچسب سنتی «ساخت چین» در قفسه‌های فروشگاه، امروزه قطارهای سرعت بالا و مواد‌های نیمه‌رسانای تولید چین نیز در حال تسخیر بازار است. در سال 2017، درآمد عملیاتی اصلی سکتور تکنولوژی چین به 15.9 تریلیون یوان (حدود 2.2 تریلیون دالر) رسید که بیش از اندازه‌ی تعیین‌شده و 55.8 درصد بالاتر از مدت مشابه در سال 2012 بود.

این رشد سریع را می‌توان به سرمایه‌گذاری مستمر در زمینه‌های تحقیق و توسعه نسبت داد که مخارج آن در مدت مشابه با 83.6 درصد افزایش به 318 میلیارد یوان رسیده است.

قدرت صنعتی چین چگونه به «آینده‌ی مشترک» کمک خواهد کرد؟

طی دهه‌های گذشته، توسعه صنعتی چین از همکاری آزاد با کشورهای دیگر سود برده است و قدرتمند‌‌شدن صنعت چین به نوبه‌ی خود به ایجاد فرصت‌های بیش‌تر برای سایر بازی‌گران در بازار کمک خواهد کرد.

یک کارمند در جریان نمایشگاه بین‌المللی انترنت اشیا، رباتی را با تکنولوژی 5G کنترل می‌کند، ناحیه ینگتانِ استان جیانگشی در شرق چین، 18 جولای 2019. (شین‌هوا/ژو می)

در جون 2019، چین به‌طور رسمی شروع خدمات تجاری 5G را تایید کرد که آغازگر دوره‌‌ی جدید هوشمند است، زیرا کاربرد تکنولوژی بیسیم فوق‌العاده سریع به اتصال اشیای بیش‌تر، خدمات و بازی‌گران بازار کمک می‌کند.

شرکت‌های خارجی از جمله نوکیا، اریکسون، کوالکوم و اینتل عمیقا درگیر آزمایش این فناوری‌ها بوده‌اند و دولت چین از شرکت‌های داخلی و خارجی استقبال کرده‌ است تا به‌صورت فعال در ساختن، استفاده و ترویج شبکه‌ی 5G مشارکت داشته باشند و در سود سهام توسعه این سکتور شریک شوند.

همان‌طور که مورد 5G نشان داده، جاه‌طلبی صنعتی چین به‌معنای فرصت‌ بیش‌تر برای شرکت‌های داخلی و خارجی است تا بتوانند در کنار یکدیگر رقابت و پیشرفت کنند. عامل عمده‌ی ارتقای صنعتی چین، باز نگه‌داشتن بازار و اقتصادی این کشور به روی جهان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *