103 ولسوالی و 313 روستا در معرض آسیب‌های جدی حوادث طبیعی قرار دارد

اطلاعات روز: به دنبال بارندگی‌های چند روز اخیر، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گوید که 103 ولسوالی و 313 روستا در بخش‌های مختلف کشور در معرض آسیب‌های جدی حوادث طبیعی قرار دارد.

نجیب آقا فهیم، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی امروز (دوشنبه، 15 میزان) در نشست فوق‌العاده کمیته مبارزه با حوادث طبیعی در قصر سپیدار همچنان گفته است که راه‌های مواصلاتی و شاه‌راه‌های کشور نیز در معرض سیلاب‌های سنگین قرار دارد.

اقای فهیم افزوده است که هزینه‌ی رسیدگی به مناطق آسیب‌پذیر 30 میلیون دالر تخمین زده شده، اما وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی تنها 26 میلیون دالر در اختیار دارد. او تأکید کرده است که این وزارت برای مهار بحران نیاز به امکانات بیشتر دارد.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی در عین حال گفته است که بارندگی‌های چند روز اخیر منجر به خسارات و زیان‌های سنگین به شهروندان به ویژه دهقان‌ها شده است.

در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور در این نشست به وزارت‌های مالیه و ترانسپورت هدایت داده است تا در راستای آمادگی به آفات و حوادث طبیعی با وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی همکاری کنند.

آقای عبدالله از نهادهای مربوط خواسته است که هر چه زودتر کارشان را در زمینه‌ی پیش‌گیری حوادث طبیعی آغاز کنند. او افزوده است: «بودجه‌ی مور نیاز وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی در اختیار این اداره قرار خواهد گرفت و برنامه‌ها و راهکارها باید تمام حوادث تخریبی را پیش‌بین باشد.»

این در حالی است که در سال جاری خورشیدی بارندگی‌ها در مقایسه به سال گذشته یک ماه پیش‌تر آغاز شده است. ریاست منابع آب وزارت انرژی و آب روز گذشته (یک‌شنبه، 14 میزان) اعلام کرد تأثیرات تغییر اقلیم بالای منابع آب و رژیم بارندگی باعث شده است که در سال جاری برف‌باری یک‌ماه زودتر از سال قبل آغاز شود.