بیومتریک مولوی | طنز

بیومتریک مولوی | طنز

شایع شد که یکی از برادران، مولوی‌ای از مولویان، حق‌پرستی از حق پرستان و حرام‌شناسی از حرام شناسان، گفته که دستگاه بیومتریک در اسلام نیست و استفاده از آن جواز ندارد. ما چون عادت نداریم که به شایعات وقع بگذاریم، این دفعه هم وقع نگذاشتیم. آدم چقدر وقع دارد که آن را به هر شایعه‌ای بگذارد؟ اما سروصدا که در این مورد زیاد شد، گفتیم از خود آن مولوی بپرسیم که آیا چنان چیزی گفته یا نه.

ما: گفته می‌شود شما استفاده از ماشین بیومتریک را حرام دانسته‌اید.

مولوی: بلی. من گفته بودیم که آن ماشین حرام می‌باشند.

ما: چرا؟ دلیل حرام بودنش چیست؟

مولوی: البته من حالا نمی‌گوییم که حرام می‌باشند. آن وقت گفته بودیم که حرام می‌باشند.

ما: پس حالا نظر‌تان تغییر کرده.

مولوی: بلی. همین قسم استند.

ما: چه چیز باعث شد که نظر شما در این مورد تغییر کند؟

مولوی: بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. طوری که بر همه‌ی ملت مسلمان و مومن افغانستان معلوم هستند، ما امسال انتخابات ریاست‌جمهوری را به خود داریم. مردم افغانستان در طول تاریخ بارها و بارها مورد اشغال بیگانگان قرار گرفته و با رشادت‌ها و فداکاری‌ها از دین و ناموس خود دفاع نموده‌اند…

ما: مولوی صاحب، سوال این بود که چه چیزی باعث شد نظر شما در مورد دستگاه بیومتریک تغییر کند.

مولوی: ۲۰ هزار دستگاه بیومتریک گم شده‌اند. ما تحقیق کردیم و معلوم شد که این ۲۰ هزار دستگاه دیگر موجود نیستند.

ما: گم‌شدن دستگاه‌ها چه ربطی به حرام و حلال بودن‌شان دارد؟

مولوی: در فلسفه‌ی اسلامی حکم به چیزی تعلق می‌گیرند که آن چیز موجود باشند. علما می‌گویند الحکم لیس یتعلق علی الاشیاء المعدوم. وقتی که ۲۰ هزار دستگاه گم باشند، دیگر حکم حرام هم ندارند. یعنی من می‌گوییم که آن دستگاه‌ها حرام نمی‌باشند.

ما: از این سوال بگذریم. شما در این انتخابات از چه کسی حمایت می‌کنید؟

مولوی: ما از کسی حمایت می کنیم که مسلمان و مومن باشند و برای دین و عزت کشور خدمت نمایند.

ما: در میان نامزدها چه کسی به این صفت‌ها آراسته است؟

مولوی: من گفته نمی‌توانیم.

ما: یعنی هیچ کسی را شایسته‌ی ریاست‌جمهوری نمی‌بینید؟

مولوی: هر کس که رای زیادتر می‌برند، همان آدم شایسته می‌باشند.

ما: چه کسی به‌نظر شما رای زیادتر خواهد برد؟

مولوی: یک پسر ما، کلانش، امروز به دفتر داکتر صاحب عبدالله رفتند. داکتر صاحب یک آدم بسیار باحیثیت و مومن می‌باشند. خود من فردا داکتر صاحب اشرف غنی را می‌بینیم. داکتر صاحب اشرف غنی بسیار دانشمند و بسیار مسلمان خوب هستند. ما که رای می‌دهیم به آدم خوب رای می‌دهیم. ما از روی اسلام و قرآن رای می‌دهیم. برای ما ان‌شاءالله فقط همین مهم استند.

ما: ما از منابع موثق شنیده‌ایم که داکتر اشرف غنی در یک جلسه به‌صورت مشخص از شما نام برده و گفته که آن ۸۰ هزار جریب زمین شما در جنوب کابل زمین غصبی است و آن را از شما پس خواهد گرفت.

مولوی: خوب گوش کنید. در نظام دموکراتیک قاعده این است که انتخابات شفاف برگزار شود و هر شهروند یک رای داشته باشد. این را من نمی‌گویم. در تمام دموکراسی‌های مهم دنیا همین طور است. حال، چه‌طور می‌توانیم مطمئن شویم که هر شهروند یک رای دارد و آن را به‌صورت شفاف و سالم به کار می‌برد؟ دستگاه بیومتریک را برای همین ساخته‌اند. به کمک این دستگاه می‌توان تا حد زیادی از تقلب جلوگیری کرد. متاسفانه تیم اشرف غنی نه فقط در پنج سال گذشته با روش‌های توتالیتر فرصت‌های این کشور را به باد داد، بلکه این بار هم سعی می‌کند با آلوده کردن سیستم انتخابات به اراده‌ی مردم افغانستان پشت پا بزند. به همین خاطر نمایندگان تیمش یک روز می‌گویند دستگاه‌های بیومتریک گم شده‌اند، یک روز می‌گویند رای‌های بدون بیومتریک محاسبه شوند. از هر طریق سعی می‌کنند نتیجه‌ی انتخابات را به نفع خود تغییر بدهند.

ما: مولوی صاحب، در این مورد داکتر عبدالله هم با اشرف غنی موافق است. در همان جلسه داکتر عبدالله گفته است… بگذارید عین جمله‌ی ایشان را نقل کنم. گفته است: «من این زمین‌های غصبی را از حلقوم او بیرون می‌آورم».

مولوی: انتظار شما چه بود؟ داکتر عبدالله یک آدم ضعیف‌النفس است که حتا در مسلمانی‌اش هم بنده شک دارم. افراد نزدیکش به من گفته‌اند که او حتا نماز نمی‌خواند. از همان زمان که وزیر خارجه بود می‌شناسمش. اصلا در بند دین و ایمان و اسلام و قرآن نیست.

ما: منظور شما داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه فعلی است؟

مولوی: بلی. منظورم همین آدم بی‌ایمان است.

ما: نه، منظور ما داکتر عبدالله شینواری معین وزارت داخله است که در جلسات کابینه شرکت می‌کند. او گفته بود که زمین‌ها را از حلقوم شما بیرون می‌آورد. داکتر عبدالله عبدالله از شما دفاع کرده بود. گفته بود که این وطن بیش از این تاب نفاق و جنجال را ندارد. از شما به نیکی یاد کرده بود.

مولوی: منظور من هم همان داکتر عبدالله شینواری بودند. حساب داکتر صاحب عبدالله عبدالله جدا می‌باشند. من از ایشان آشنایی به خیلی مدت‌ها داریم. بسیار یک انسان مومن، مسلمان و پابند به قوانین اسلامی می‌باشند. الحمدلله الحمدلله رای هم زیاد برده‌اند و ان‌شاءالله رییس‌جمهور استند. من امید می‌کنیم که کمیسیون انتخابات رای‌های پاک مردم را صحیح حساب نمایند و بیومتریک هم از نظر اسلام و شریعت هیچ عیب ندارند. آن کس‌ها که بیومتریک را می‌گویند در اسلام نمی‌باشند، توجه کنند که در زمان رسول مبارک صلی الله موتر هم نبودند. آیا موتر هم حرام می‌باشند؟

ما: مولوی صاحب تشکر.

مولوی: و من هم تشکر می‌کنیم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *