از سرقت تجهیزات دستگاه تولید سمنت هرات جلوگیری شد

اطلاعات روز: وزارت معادن و پترولیم کشور اعلام کرده است که ریاست معادن ولایت هرات در یک ماه گذشته در هماهنگی با نهادهای امنیتی از سرقت تجهیزات دستگاه تولید سمنت این ولایت جلوگیری کرده است.

در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز (سه‌شنبه، 16 میزان) منتشر شده، آمده است که در جریان ماه گذشته سارقین مجهز با وسایل تخنیکی [چرخ برش] به ساحه‌ی سمنت هرات یورش بورده و می‌خواستند تجهیزات واگذارشده به سمنت غوری را با استفاده از تاریکی شب به غارت ببرند، اما نیروهای پولیس مانع این کار شده‌اند.

به نقل از اعلامیه، در جریان درگیری میان نیروهای پولیس و سارقین، یک سارق نیز کشته شده است.

وزارت معادن و پترولیم گفته است که در سال‌های اخیر این وزارت تصمیم گرفت تا کارهای باقی‌مانده‌ی فابریکه‌ی سمنت هرات را از سر گرفته و آن‌را دوباره فعال کند، اما بنا بر دلایل اقتصادی نبودن این دستگاه در شرایط کنونی، موفق به این کار نشده است.

بلند بودن «قیمت تمام شد تولید» از قیمت بازار از دلایلی بوده که وزارت معادن گفته نتوانسته این دستگاه را فعال کند.

به گفته‌ی وزارت معادن: «بعضی از تجهیزات دستگاه متذکره به نسبت حوادث طبیعی سال‌های متمادی مورد فرسایش قرار گرفته بود، به عنوان اسباب داغمه‌ای به فروش رسید و در مورد سایر اسباب تصمیم گرفته شد تا هیأت تخنیکی از فابریکه‌ی تولید سمنت غوری و جبل‌السراج به ساحه اعزام شده و تجهیزات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.»

براساس معلومات وزارت معادن، در حال حاضر تجهیزات مورد نظر به ساحه‌ی مصون در مرکز شهر هرات منتقل شده و از دستبرد دزدان محفوظ است.

این در حالی است که کار احداث دستگاه تولید سمنت هرات در سال 1352 در ولسوالی زنده جان این ولایت آغاز و تا سال‌های 1356 و 1357 خورشیدی، 80 درصد کار ساختمانی و بیست درصد کار بسته‌بندی آن تکمیل شد. وزارت معادن و پترولیم گفته است که پس از آن این دستگاه هیچ گاهی به تولید و فعالیت آغاز نکرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *