درخواست همکاری از پاکستان: در تأمین امنیت انتخابات ما را کمک کنید

اطلاعات روز: در نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، پاکستان و ناتو، مقام‌های وزارت دفاع ملی کشور از پاکستان خواسته‌اند که در قسمت تأمین امنیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هم‌کاری کند. رییس ستاد ارتش پاکستان وعده داده که کشورش در قسمت تأمین امنیت دور دوم انتخابات افغانستان هم‌کاری می‌کند.

جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی کشور می‌گوید که در نشست سه‌‌جانبه‌ی یاد شده، روی تأمین امنیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان گفت‌و‌گو شد. او هم‌چنان با اشاره به این‌که محور گفت‌و‌گوها در این نشست، امنیت انتخابات بود، افزود که رییس ستاد ارتش پاکستان از کمک به امنیت انتخابات و مبارزه با تروریسم اطمینان داد.

در این نشست جنرال شیر محمد کریمی، رییس ستاد ارتش کشور، جنرال راحیل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان و جنرال جوزف دانفورد، فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در کشور حضور داشته‌اند. به گفته‌ی جنرال عظیمی، نشست نظامی سه‌جانبه در مقر وزارت دفاع ملی کشور برگزار شده است.

این 37‌مین نشست سه‌جانبه بین رییسان ستاد ارتش دو کشور و فرمانده کل ناتو بود. توسعه‌ی هم‌کاری‌های سه‌جانبه و دوجانبه بین افغانستان و پاکستان در امر مبارزه با تروریسم، از دیگر مسایل بحث در این نشست بوده است. قابل یاد‌آوری است که در نشست‌های قبلی نیز مسایل مشابهی مورد بحث قرار داشته، اما تاکنون کدام نتیجه‌ا‌ی را به دنبال نداشته است.

در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل سیاسی باور دارند که چنین نشست‌های در قسمت آوردن صلح و ثبات در افغانستان مؤثر واقع نخواهند شد. به گفته‌ی آنان، در جریان چند‌سال گذشته نشست‌های زیادی بین افغانستان و پاکستان برگزار شده، اما هیچ نتیجه‌‌ای را به دنبال نداشته‌اند.

راحیل شریف، رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان در حاشیه‌ی نشست سه‌جانبه، با بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع ملی کشور نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. گفته می‌شود که در این نشست خواست‌های دولت در قمست تأمین امنیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، چندین بار تکرار شده است.

هرچند برگزاری نشست یاد شده تازگی ندارد، اما در زمان مهمی برگزار شد. از یک‌سو دور دوم انتخابات برگزار می‌شود و تأمین امنیت آن در اولویت دولت قرار دارد. از سوی‌ دیگر، از چندی به این طرف تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان افزایش یافته‌اند.

در هفته‌ی گذشته نظامیان پاکستان در ولسوالی معروف ولایت قندهار در نقطه‌ی صفری خط دیورند دست به تأسیسات نظامی زدند، اما از سوی نیروهای امنیتی کشور جلوگیری شد. هم‌چنان به روز یک‌شنبه، 29 ثور ملیشه‌های پاکستانی بار دیگر دست‌کم 18 راکت را بر ولسوالی سرکانوی ولایت کنر پرتاب کرده‌اند. فرمانده‌‌ پولیس این ولایت گفته است که در این حملات شمار‌ زیادی زمین‌های زراعتی مردم و جنگلات طبیعی آسیب دیده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *