آمار معلولان جنگی در هرات 30 درصد افزایش یافته است

آمار معلولان جنگی در هرات 30 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز- هرات: همزمان با بزرگداشت از روز جهانی معلولان، مسئولان اداره‌ی شهدا و معلولین هرات می‌گویند که آمار معلولان جنگی در این ولایت در مقایسه به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

عزیزاحمد پوپل، آمر امور شهدا و معلولین هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که روزانه پنج تا شش معلول جنگی به هدف درخواست کمک به این اداره مراجعه می‌کنند.

پوپل با ابراز نگرانی از بلند رفتن گراف قربانیان جنگ در هرات، همچنان می‌گوید که در سال جاری 217 معلول جنگی در اداره شهدا و معلولین این ولایت به ثبت رسیده است. به گفته‌ی او، سال گذشته 170 معلول جنگی در این اداره به ثبت رسیده بود.

در همین حال، معلولان در هرات از بی‌توجهی دولت در قسمت پرداخت‌نشدن معاشات، درمان و رعایت‌نشدن سهم سه درصدی معلولان در اداره‌های دولتی انتقاد می‌کنند.

سوسن صبور، مسئول حمایت از حقوق معلولان دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که بی‌توجهی دولت در زمینه‌های، پرداخت معاشات، فرصت‌های شغلی و نبود سهولت‌های مناسب برای گشت‌و‌گذار معلولان در جامعه جزء اساسی‌ترین نگرانی‌های این قشر به شمار می‌رود.

از سویی هم، سکینه حسینی، یک عضو شورای ولایت هرات می‌گوید که در کنار سایر «بی‌مهری‌های دولت»، معاش معلولان جنگی در زمان معین آن پرداخت نمی‌شود. به گفته‌ی او، والی هرات به تازگی وعده داده تا این معضل را از میان بردارد.

غلام فاروق مجروح، عضو مجلس نمایندگان نیز می‌گوید: «دولت مرکزی و محلی مکلف‌اند تا حقوق معلولان به ویژه استخدام این قشر در ساختار دولت را نادیده نگیرند.»

این در حالی است که براساس آمارهای اداره شهدا و معلولین در هرات، بیش از شش‌هزار و 500 معلول در این ولایت شناسایی شده‌اند. از مجموع این افراد، سه‌هزار و 500 نفر معلول جنگی و باقی معلولان غیرجنگی هستند. گفتنی است که تنها معلولان جنگی ماهانه از دولت معاش دریافت می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *