160 میلیون افغانی برای بازسازی آبدات تاریخی کشور درنظر گرفته شده است

اطلاعات روز: وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور می‌گوید که در سال جاری مالی به‌منظور حفاظت و ترمیم آبدات تاریخی، 160 میلیون افغانی درنظر گرفته شده است.

حسینه صافی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ که امروز (یک‌شنبه، 1 جدی) در یک نشست خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت صحبت می‌کرد، افزود که از این پول «به وجه احسن و در پروژه‌های دارای اولویت» استفاده خواهد شد.

خانم صافی همچنان گفت که وزارت اطلاعات و فرهنگ در حدود پنج هزار آبده‌ی تاریخی را در سراسر کشور سروی کرده و از آن جمله یک‌هزار و 777 آبده فهرست شده است.

او در عین حال افزود که 811 آبده‌ی تاریخی تا کنون ثبت و لوحه‌گذاری شده است. به گفته‌ی خانم صافی، 296 آبده‌ی تاریخی دیگر با معیارهای اساسی ترمیم شده است.

در همین حال، محمدرسول باوری، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست خبری گفت که از سال 2002 میلادی تا کنون 290 آبده‌ی تاریخی ترمیم شده است.

به گفته‌ی آقای باوری، از این میان 138 آبده‌ی تاریخی از بودجه‌ی انکشافی وزارت و متباقی آن از کمک‌های داخلی و خارجی ترمیم شده است.

از سویی هم، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ تأکید کرد که این وزارت برای بازسازی آبدات تاریخی در ساحاتی که در معرض تخریب قرار دارد، برنامه‌های مشخصی را با حمایت حکومت روی‌دست دارد. خانم صافی گفت که این برنامه‌ها را به‌زودی اعلام خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *