در سال مالی 1398، بیش از 208 میلیارد افغانی عواید ملی جمع‌آوری شده است

اطلاعات روز: وزارت مالیه‌ی کشور اعلام کرده است که در سال مالی 1398 خورشیدی، بیش از 208 میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری کرده است و با تصفیه‌ی کامل حساب‌ها تا پایان امروز به 209 میلیارد افغانی خواهد رسید.

محمدهمایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه که امروز (یک‌شنبه، 1 جدی) در یک نشست خبری مشترک با واحدالله نوشیر، معاون و سرپست بانک مرکزی افغانستان در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که این مبلغ در مقایسه به هدف تعیین‌شده، 22 میلیارد افغانی افزایش را نشان می‌دهد.

آقای قیومی تأکید کرد که جمع‌آوری 209 میلیارد افغانی عواید، بالاترین میزان جمع‌آوری عواید در 18 سال اخیر بوده است. او در عین حال گفته است که حکومت در سال مالی 1398 خورشیدی، ۹۵.۴ درصد بودجه انکشافی‌اش را به مصرف رسانده است.

سرپرست وزارت مالیه در این نشست خبری افزود که رشد اقتصادی  افغانستان نیز از 1.3 درصد در سال 1394 به سه درصد در سال 1398 رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که این رشد در سال آینده به 3.4 درصد برسد.

قیومی علاوه کرد که وزارت مالیه در راستای تعهد اصلاحات مالی و اقتصادی کشور توانسته است نخستین‌بار در 18 سال گذشته، برنامه‌ی اصلاحات مالی و اقتصادی خود را با صندوق وجهی بین‌المللی پول موفقانه تکمیل کند.

به گفته‌ی او، تمام اصلاحات در قالب 48 تعهد بزرگ و 15 تعهد کمیتی انجام شده و از سوی بورد اجرایی صندوق وجهی بین‌المللی پول نیز تأیید شده است.

آقای قیومی گفت که تعهدات انجام‌شده در بخش‌های اصلاحات اقتصادی، مدیریت اصلاح سکتور مالی، اصلاح سکتور بانکی، جمع‌آوری عواید ملی، مدیریت موثر اقتصاد بزرگ، رشد اقتصادی و انجام شاخص‌های صندوق وجهی بین‌المللی در مبارزه علیه فساد اداری بوده است.

در همین حال، واحدالله نوشیر، معاون و سرپست بانک مرکزی کشور گفت که تطبیق موفقانه‌ی برنامه اصلاحات مالی و اقتصادی افغانستان با صندوق وجهی بین‌المللی پول در زمینه‌های کاهش انفلاسیون، افزایش ذخایر ارزی و حفظ ارزش واحد پول افغانی، موثر است.

آقای نوشیر افزود که در آغاز برنامه‌ی سه‌ساله اصلاحات اقتصادی و مالی، سطح انفلاسیون در کشور ۷.۳۷ درصد بود و اکنون به ۱.۱۲ درصد کاهش یافته است. او تأکید کرد که پالیسی ذخایر نیز در شروع برنامه به ۷.۷ میلیارد دالر می‌رسید، اما اکنون به ۸.۵ میلیارد دالر افزایش یافته است.

سرپرست بانک مرکزی افزود که ارزش واحد پول افغانی در دو سال گذشته در مقایسه با واحد‌های پولی کشورهای همسایه و منطقه ثبات بیشتر داشته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *