غنی: دیگر کسی نمی‌تواند با میل تفنگ بر افغانستان حکومت کند

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور فعلی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که دیگر کسی نمی‌تواند با میل تفنگ بر مردم افغانستان حکومت کند و «اعمال قوه» تنها از صلاحیت‌های نیروهای دفاعی و امنیتی کشور است.

آقای غنی این سخنان را شام امروز (یک‌شنبه، اول جدی) در ارگ ریاست‌جمهوری در بین جمعی از هوادان تیم انتخاباتی دولت‌ساز که به مناسبت پیروزی وی در مرحله‌ی نخست جمع شده بودند بیان کرد. او گفت که «اعمال قوه» تنها از صلاحیت‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است: «این خیال خام است که بگویید با میله تفنگ سر افغانستان حکومت می‌کنیم.»

آقای غنی بی‌آنکه به جناح خاصی اشاره کند، تأکید کرد که از هرگونه «اعمال زور و قوه» جلوگیری خواهد شد.

او افزود که دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز طبق قانون تمام شکایات و ملاحظات خود را در کمیسیون شکایات درج خواهد کرد و به استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی احترام قایل است: «همانگونه که در طول مدت نزدیک به سه ماه با شیکبایی تمام با مردم افغانستان به استقلالیت نهاد‌های انتخاباتی ارج گذاشتیم و پروسه‌های قانونی را رعایت کردیم در این خصوص نیز تمام ملاحاظات و شکایات خود را در کمیسیون شکایات انتخاباتی درج می‌کنیم.»

آقای غنی با انتقاد از تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات گفت که این تأخیر زندگی مردم را متأثر کرده و قیمت مواد غذایی ده درصد افزایش یافته است.

کمیسیون انتخابات سرانجام پس از نزدیک به سه ماه، از زمان تعیین شده، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸ را اعلام کرد. در این مرحله اشرف غنی با گرفتن ۹۲۳ هزار و ۸۶۸ رأی (۵۰.۶۴ درصد) در صدر و عبدالله عبدالله با گرفتن ۷۲۰ هزار و ۹۹۰ رأی در رده‌ی دوم قرار گرفته است. به ترتیب، گلبدین حکمتیار، رحمت‌الله نبیل، فرامرز تمنا، سید نورالله جلیلی، عبدالطیف پدرام، عنایت‌الله حفیظ، محمدحکیم تورسن، احمدولی مسعود، محمدشهاب حکیمی، غلام‌فاروق نجرابی، محمدحنیف اتمر و رحمان لیوال در جایگاه بعدی قرار گرفتند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *