وزارت معارف برای اصلاح ساختار و وظایف این وزارت «سمپوزیم» برگزار می‌کند

اطلاعات روز: وزارت معارف کشور اعلام کرده است که نخستین‌بار به هدف ایجاد اصلاحات شاگرد‌محور در ساختار و وظایف این وزارت «سمپوزیم» برگزار می‌کند.

در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز (شنبه، 7 جدی) منتشر شده، آمده است که این «سمپوزیم» در هفته‌ی سوم ماه جاری خورشیدی برای سه روز در کابل برگزار خواهد شد.

شناسایی و بازتعریف وظایف اساسی وزارت معارف، «تعریف وظایف مدیریتی در سطح مکتب، ولسوالی، ولایت و ادارات مرکزی»، تفویض صلاحت از مرکز به ولایات، «تعیین وظایف رهبری، پالیسی و نظارتی وزارت معارف»، ترسیم ساختار تشکیلاتی وزارت معارف از مرکز الی مکتب از موضوعات مورد بحث در این «سمپوزیم» خواهد بود.

همچنان «جایگاه تعلیمات اسلامی، سوادآموزی و تربیه‌ی معلم در چارچوب تشکیلاتی وزارت معارف و ارتقای مراکز تربیه‌ی معلم»، چگونگی مدیریت توزیع کتاب، چگونگی مدیریت نصاب آموزشی از دیگر موضوعاتی اند که در این «سمپوزیم» روی آن بحث خواهد شد.

در این «سمپوزیم» سه‌روزه نمایندگان ارشد ادارات مرتبط به معارف، اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری، کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، نمایندگان نهادهای جامعه مدنی، متخصصان آموزش و پرورش، نمایندگان وزارت‌های تحصیلات عالی، مالیه، انکشاف دهات، امور زنان، کار و امور اجتماعی، مخابرات، مهاجران و عودت‌کنندگان، اداره‌ی اترا، نمایندگان قوم کوچی، نمایندگان شوراهای مکتب، عالمان دین، شرکای انکشافی وزارت معارف، مدیران و آموزگاران و دانش‌آموزان نخبه و والدین دانش‌آموزان شرکت خواهند کرد.

وزارت معارف افزوده است که پیش از برگزاری این «سمپوزیم»، نمایندگان ادارات یادشده در چارچوب شش گروه کاری جلسات منظم برگزار و رأی‌زنی خواهند کرد.

ساختار و وظایف، نصاب و تربیه‌ی معلم، سیستم‌ها، اصلاحات مالی، تعلیمات اسلامی، تعلیمات عمومی و سوادآموزی از موضوعاتی اند که در شش گروه کاری روی آن بحث می‌شود.

به نقل از اعلامیه‌ی وزارت معارف، در این «سمپوزیم» دیدگاه‌ها و نظرات تمامی اشتراک‌کنندگان از سوی گروه‌های کاری جمع‌آوری و در پرتو آن روی تغییر ساختار و وظایف این وزارت تصمیم گرفته خواهد شد.

وزارت معارف تأکید کرده است که این وزارت به اصلاح نظام آموزشی کشور مبتنی بر نیاز بازار متعهد است و در این راستا «اقدامات عملی خود را در این سمپوزیم همگانی» می‌کند.

پیش از این رییس‌جمهور اشرف غنی طی نشستی با رهبری وزارت معارف، خواستار اصلاحات در ساختار این وزارت شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *