مشاور امنیت ملی: طالبان درباره‌ی صلح جدی نیستند

اطلاعات روز: حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که گروه طالبان درباره‌ی صلح جدی نیست و این روند را در اختیار ندارد.

آقای محب که امروز (چهارشنبه، 25 جدی) در «گفت‌وگوی رایزانا دهلی جدید 2020» صحبت می‌کرد، همچنان گفت که برقراری آتش‌بس می‌تواند روند صلح پایدار را تسریع ببخشد.

او گفت: «خشونت و تروریزم در افغانستان طرفدار ندارد، اما صلح و آرامش طرفدار دارد. آتش‌بس تسریع‌کننده‌ی صلح پایدار است زیرا مردم افغانستان با جدیت خواهان آن هستند و این امر به مردم و دولت افغانستان ثابت خواهد کرد که دشمنان ما نه تنها در مورد صلح جدی نیستند، بلکه این موضوع نیز در کنترل آن‌ها نیست که مسئولیت خویش در یک معامله آینده را تأمین نمایند.»

مشاور امنیت ملی کشور خواهان کمک کشورهای منطقه برای کاهش خشونت‌ها و تأمین صلح در افغانستان شد و گفت که موفقیت افغانستان به عنوان دولتی در خط مقدم جنگ با تروریزم نقطه‌ی آغاز همکاری و بستر مشترک برای اتحاد است.

او در عین حال هشدار داد که حکومت افغانستان در کنار کار کردن برای صلح، در مبارزه با هراس‌افکنی نیز اراده‌ی جدی دارد. به گفته‌ی او، خشونت و تروریزم به پیروزی نمی‌رسد و مردم افغانستان با قاطعیت در برابر آن ایستادگی خواهند کرد.

حمدالله محب به دست‌آوردهای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت که در نتیجه‌ی فشارهای این نیروها، بیش از ۶۰۰ جنگ‌جوی داعش به دولت تسلیم شده و پایگاه‌ها و مخفی‌گاه‌های‌شان نیز تخلیه شده است.

محب همچنان گفت که نیروهای امنیتی هشت ولسوالی را از کنترل طالبان خارج و جنگ را تا «لانه‌های» این گروه پیش برده‌اند.

گفت‌وگوی «رایزانا» همه ساله با حضور رهبران جامعه جهانی از بخش‌های مختلف سیاست، تجارت، رسانه‌ها و جامعه مدنی برگزار می‌شود. در این گفت‌وگو سران دولت‌ها، رییسان جمهور، نخست‌وزیران، مشاوران امنیت ملی و… از سران جهان شرکت می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *