خوش‌خدمتی برای امرالله صالح | طنز

امرالله صالح: هیچ خارجی نمی‌تواند توافقش با طالبان را بر ما تحمیل کند

اطلاعات روز: امرالله صالح، معاون اول دسته‌ی انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری رییس‌جمهور غنی می‌گوید که هیچ کشور خارجی نمی‌تواند به نمایندگی از افغانستان با گروه طالبان مذاکره و توافق برآمده آن را بر کابل تحمیل کند.

آقای صالح که امروز (پنج‌شنبه، 3 دلو) در نشستی در «انستیتوت مطالعات جنگ و صلح افغانستان» در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «هیچ خارجی از منافع ما (افغانستان) در مذاکره با طالبان نمایندگی کرده نمی‌تواند و هیچ خارجی توافق خود را بالای ما تحمیل کرده نمی‌تواند.»

او بدون نام‌گرفتن از کشور خاصی افزود که فقط در بخش‌هایی، منافع افغانستان با خارجی‌ها مشترک است و در بخش‌هایی هم متفاوت. آقای صالح اما تأکید کرد که از منافعی که مربوط افغانستان می‌شود، خود افغان‌ها باید نمایندگی کنند.

در همین حال، امرالله صالح هشدار داد که نمایندگی خارجی‌ها از افغانستان در مذاکرت صلح با طالبان و تحمیل توافق برآمده از آن، افغانستان را به سمت یک وضعیت «غیرقابل پیشبینی» سوق می‌دهند. به گفته‌ی او، دوام این وضعیت به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

او همچنان از جریان مذاکرات میان گروه طالبان و امریکا یاد کرده، گفت که اگر این مذاکرات هم به نتیجه برسد، اخلالی در توازن سیاسی در افغانستان ایجاد می‌کند.

از سویی هم، آقای صالح با اشاره به مذاکرات بین‌الافغانی و هیأت گفت‌وگوکننده‌‌ی افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان گفت که ترکیب هیأت مذاکره‌کننده و تعداد اعضای آن مهم نیست، بلکه نتیجه‌ی گفت‌وگوها این هیأت مهم است.

او تأکید کرد که این نتیجه‌ها نیز، زمانی نهایی خواهد بود که توسط لویه‌جرگه و یا پارلمان افغانستان تأیید شده باشد. معاون نسخت دسته‌ی انتخاباتی دولت‌ساز گفت: «تفاهمی که با طالبان صورت می‌گیرد، باید از مجرای لویه‌جرگه و پارلمان رد، تصحیح و یا تأیید شود.»

او همچنان بدون گرفتن نام مشخصی افزود که تعدادی از «خودخوانده‌ها به اسلو، جرمنی و دوحه می‌روند و به نمایندگی از 35 میلیون نفوس افغانستان» به طالبان وعده می‌دهند که نوعیت نظام را تغییر می‌دهند، «این صلابت در وجود هیچ افغان نیست».

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که گروه طالبان یک هفته‌ی پیش (چهارشنبه، 26 جدی) اعلام کرده بود که گفت‌وگو روی امضای توافق‌نامه‌ی صلح افغانستان و مراسم امضای آن میان هیأت مذاکره‌ی کننده‌ی این گروه و هیأت امریکایی در دوحه، پایتخت قطر جریان دارد.

همزمان با آن شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان از آمادگی‌های طالبان برای کاهش خشونت‌ها خبر داده بود. اما دولت افغانستان گفته بود که طرح حکومت افغانستان برای استقرار صلح و آغاز گفت‌وگوهای آن به‌جای کاهش خشونت‌ها تأمین آتش‌بس می‌باشد.

 صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور در 22 جدی در تویتی گفته بود: «کاهش خشونت معنای دقیق نظامی، حقوقی و جنبه‌ی عملی ندارد. (اما) هدف ما از آتش‌بس، همانند آتش‌بسی است که دو سال پیش، در روزهای عید در کشور برقرار شد.»

به تازگی کاخ سفید نیز در اعلامیه‌ای گفته است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا دیروز (چهارشنبه، 2 دلو) در دیداری با رییس‌جمهوری غنی بر لزوم کاهش قابل ملاحظه و دوام‌دار خشونت‌ها به هدف زمینه‌سازی برای مذکرات معنادار، توسط طالبان تأکید کرده است.

رییس‌جمهور غنی اما دیروز در نشستی در مجمع جهانی اقتصاد در شهر «داووس» سویس گفت در صورتی که گروه طالبان دست از خشونت نکشد، مردم و حکومت افغانستان نمی‌گذارند که این گروه با سوءاستفاده از روند صلح به قدرت برسند.

آقای غنی گفت که «اگر طالبان آماده اند که به خشونت‌ها پایان دهند، در این صورت جامعه‌ی افغانستان نیز آماده است که آنان را بپذیرد.» او تأکید کرد در صورتی که این گروه روند صلح با امریکا را وسیله‌ای برای رسیدن به قدرت در افغانستان معنا کند، «ما هرگز اجازه‌ی آن را نخواهیم داد».

دیدگاه‌های شما
  1. من با رییس جمهور غنی هم‌نظر و پشتیبانی هم این عزم را میکنم. طالبان نوکران پاکستان و آمریکا هستند و بخاطر منافع علیای باداران خود کار میکنند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *