لطیف پدرام: حکومت در جمع گروه‌های سیاسی در گفت‌وگوهای صلح شرکت کند

اطلاعات روز: عبدالطیف پدرام، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان می‌گوید که گروه طالبان حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان به رهبری محمداشرف غنی نیست. به گفته‌ی او، حکومت باید در جمع گروه‌های سیاسی دیگر در گفت‌وگوهای صلح با طالبان شرکت کند.

آقای پدرام که امروز (شنبه، 5 دلو) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که طالبان حکومت اشرف غنی را «یک حکومت ناتوان و دست‌نشانده» می‌دانند و حاضر به مذاکره با این حکومت نیست.

او گفت: «اگر قرار است مشارکت کند، باید در جمع گروه‌هایی که می‌خواهند در گفت‌وگوهای صلح مشارکت کنند، شرکت کند.»

پیش از این، کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح کشور نیز گفته بود که گروه طالبان حاضر به گفت‌وگو با دولت افغانستان به‌ویژه رییس‌جمهور اشرف غنی نیست. آقای خلیلی همچنان ارگ ریاست‌جمهوری را متهم کرده بود که صلح را در انحصار خود گرفته است.

خلیلی در یک نشست «حزب وحدت اسلامی افغانستان» در کابل تأکید کرده بود که به‌خاطر رسیدن به صلح باید مردم افغانستان و مجموعه‌های سیاسی به‌عنوان طرف اصلی طالبان در گفت‌وگوهای صلح در نظر گرفته شود.

این همه در حالی است که گروه طالبان تا کنون حاضر به گفت‌وگو و مذاکره‌ی مستقیم با حکومت افغانستان نشده است. گفت‌وگوی این گروه با نمایندگان امریکا در قطر جریان دارد. مذاکرات بین‌الافغانی یکی از موضوعات مورد بحث در گفت‌وگوهای امریکا و طالبان گفته شده است.

«نتیجه‌ی انتخابات قابل قبول نیست»

آقای پدرام در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان نیز گفت که نتیجه‌ی این انتخابات قابل قبول نیست. او افزود که میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری خیلی پایین بود و در صورتی که کسی به عنوان برنده هم اعلام شود، دولت او مشروع نخواهد بود.

پدرام گفت: «به دلایل عقلی و دلایل بسیار حقوقی هر نتیجه‌ای که از این انتخابات بیرون بیاید، نامشروع خواهد بود. این برای تعیین زعامت یک مملکت کافی نیست.»

به گفته‌ی او، رییس‌جمهور مطابق به قانون اساسی صلاحیت‌هایی دارد و در صورتی که این صلاحیت‌ها به‌صورت ذاتی از سوی مردم تفویض نشود، منجر به فاجعه می‌شود و اجراآت آن نیز حکم قانونی ندارد.

انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ششم میزان برگزار شد. نتایج ابتدایی این انتخابات در اول جدی اعلام شد. براساس این نتایج، آقای پدرام 12 هزار و 608 رأی از مجموع یک‌میلیون و 824 هزار و 401 رأی را به‌دست آورده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *