افزایش اختلاف‌های درونی طالبان در آستانه‌ی دور دوم انتخابات

اطلاعات روز: در آستانه‌ی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و خروج نیروهای خارجی از کشور، اختلاف‌های درونی گروه طالبان افزایش یافته و استخبارات پاکستان در تلاش حل این اختلاف‌ها است. مقام‌های کشور گفته‌اند که در حال حاضر طالبان در چوکات چهار گروه فعالیت دارند و هیچ‌گروه آنان تابع دیگری نیست.

گروه محاذ فدایی تحریک اسلامی به‌تازگی قاری یوسف احمدی که خود را سخن‌گوی طالبان معرفی کرده را مورد انتقاد قرار داده است. این گروه با نشر اعلامیه‌‌ای، یوسف احمدزی را ملیشه‌ی‌ قطری عنوان کرده و هشدار داده که طالبان روی حوصله‌ی آنان راه نروند، و‌گرنه تمام شواهد در مورد اصلیت طالبان را افشا خواهند کرد.

گروه محاذ فدایی پس از پذیرفتن مسئولیت قتل یک خبرنگار سویدنی در کابل، حضور خود را در فعالیت‌های جنگی در کشور را اعلام کرد. محاذ فدایی یک گروه افراطی است که از طالبان جدا شده است. این گروه از سوی حاجی نجیب‌الله، یکی از فرماندهان وفادار به ملا دادالله، از رهبران پشین گروه طالبان، رهبری می‌شود.

چندی پیش نیز گزارش‌هایی به نشر رسیدند که پس از انتخابات 16 حمل، گروه طالبان دچار اختلاف درونی شده است. علت اصلی این اختلاف‌ها، عدم اخلال انتخابات کشور از سوی ملا ذاکر، از هبران طالبان عنوان شده بود. با این حال، مقام‌های امنیتی ملی کشور گفته‌اند که گروه طالبان به‌تازگی دچار اختلاف‌های گسترده شده‌ است.

آنان می‌گویند که گروه طالبان به رهبری ملا عمر، اعتبارش را از دست داده و این گروه دیگر یک‌دست نیست. یک مسئول ریاست امنیت ملی کشور که خواسته نامش در خبر ذکر نشود، به رادیو آزادی گفته است، پس از آن‌که مولوی عبدالقیوم ذاکر از حمله بر روند انتخابات افغانستان خود‌داری نمود، سایر رهبران طالبان و حامیان آنان در اردوی پاکستان، او را مجبور به استعفا کردند.

او می‌گوید که در حال حاضر مولوی ذاکر از سوی استخبارات پاکستان در حبس خانگی قرار دارد. ملا عمر، برادرش مولوی عبدالمنان هوتک را پس از برکناری مولوی ذاکر به عنوان مسئول کمیسیون نظامی تعیین کرد. منبع امنیت ملی گفته است که این تصمیم عمر باعث اعتراض‌های قومی شده و سپس او مجبوراً ابراهیم صدر را به عنوان مسئول کمیسیون نظامی انتخاب کرده است.

او هم‌چنان می‌گوید که سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه‌ی حقانی نیز پس از انتخابات به فرماندهانش دستور داده که از امر شورای کویته پیروی نکنند. در همین حال، جاوید کوهستانی، کارشناس مسایل سیاسی نیز گفته‌ است که اختلاف‌های درونی گروه طالبان، قابلیت را در زمینه‌ی پیش‌برد عملیات نظامی از بین برده است.

تلاش‌ پاکستان برای یک‌پارچگی دوباره‌ی طالبان

منابع ریاست امنیت ملی گفته‌اند، استخبارات پاکستان احتمال داده که شاید استخبارات افغانستان و هند در داخل گروه طالبان نفوذ کرده باشد. به همین دلیل، در حال حاضر به این گروه اعمتاد ندارد. او اما می‌گوید، استخبارات پاکستان در حال حاضر تلاش‌های جدی را در مورد حل اختلاف‌های گروه طالبان آغاز کرده است.

هم‌چنان جاوید کوهستانی، کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید، چندی پیش به هدایت ملا عمر و زیر فشار مستقیم استخبارات پاکستان، یک کمیته‌‌ی حل منازعات در میان رهبری طالبان در پاکستان ایجاد شده است. به گفته‌ی او، نور‌الدین ترابی، مولوی شیرین و ملا نانی اعضای این کمیته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *