وزارت خارجه سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی کشور در پیوند به حملات راکتی پاکستان بر برخی مناطق ولایت کنر، سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد. در خبرنامه‌ی ارسالی این وزارت به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، ارشاد احمدی، معاون وزارت خارجه به روز چهار‌شنبه ابرار حسین، سفیر پاکستان در کابل را به مقر این وزارت احضار کرد.

احمدی اعتراض شدید و نگرانی حکومت را در مورد حملات راکتی و توپ‌خانه‌ا‌ی پاکستان به ولایت‌های کنر، نورستان و دیگر نقاط امتداد خط دیورند، ایجاد تأسیسات نظامی و حفر خندق‌ها در امتداد خط یاد شده به او ابراز کرده است. او ضمن محکوم کردن حملات راکتی پاکستان، گفته است: «ادامه‌ی این‌گونه حملات خلاف قوانین و موازین پذیرفته شده‌ی بین‌المللی و در تناقض با اصول هم‌جواری بوده و بر روابط دوستانه‌ی دو کشور صدمه‌ی سنگین وارد خواهد کرد».

احمدی افزوده است که حملات راکتی پاکستان، نه تنها خسارات مالی و جانی را به‌بار آورده، بل‌که موجب نگرانی و اعتراض شدید مردم، شورای ملی و حکومت افغانستان شده است. او به سفیر پاکستان گفته است، تداوم این حملات بر روابط موجود افغانستان و پاکستان اثر منفی را به‌جا خواهد گذاشت.

وزارت خارجه سفیر پاکستان در کابل را در حالی احضار کرد که نظامیان پاکستان از مدتی به این‌سو، بیش از 300 موشک را بر مناطق مرزی ولایت کنر در شرق کشور پرتاپ کرده‌اند. مقام‌های امنیتی کنر گفته‌اند که بر اثر این حملات، ده‌ها خانوداه‌ی سرحدی آواره شده و نیز چندین باشنده‌ی محلی کشته و زخمی شده‌اند.

با این حال، ارشاد احمدی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه‌ی کشور به سفیر پاکستان در کابل گفته است: «‌پیامد ادامه‌ی حملات توپ‌خانه‌ای و راکتی در شرایطی که مردم افغانستان در مرحله‌ی حساسی از حیات سیاسی کشورشان قرار دارند، حوصله‌مندی مردم را به انتها رسانده و روحیه‌ی عکس‌العمل متقابل را در اذهان‌شان ایجاد کرده است».

او می‌گوید که وزارت امور خارجه‌ی افغانستان از پاکستان تقاضا دارد که در جهت قطع فوری این حملات اقدام عملی کند. به دنبال آن، ابرار حسین، سفیر پاکستان در کابل گفته است، نگرانی‌ها و خواست‌های دولت افغانستان را با مقام‌ها و مراجع مسئول پاکستان در میان می‌گذارد.

حملات موشکی و راکتی پاکستان بر مناطق مرزی کشور از چند‌سال به این‌سو ادامه داشته، اما اخیراً این حملات در آستانه‌ی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و خروج نیروهای بین‌المللی از کشور، افزایش یافته‌اند. در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل نظامی می‌‌گویند که حکومت باید در زمینه اقدام جدی کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *