اسماعیل خان: خارجی‌ها به‌زودی افغانستان را ترک خواهند کرد

اطلاعات روز – هرات : هم‌زمان با گرامی‌داشت از سی‌ویکمین سال‌روز خروج نیروهای شوری سابق از افغانستان، محمد اسماعیل خان از رهبران جهادی کشور می‌گوید که نیروهای خارجی به‌زودی افغانستان را ترک خواهند کرد.

آقای اسماعیل که امروز (شنبه، 26 دلو) در یک گردهمایی در شهر هرات صحبت می‌کرد، همچنان گفت که امریکا باید هنگام امضای توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان، صادق باشد.

او افزود که پس از توافق صلح با طالبان، نیاز است تا حکومت موقت تشکیل شود و پس از آن براساس انتخابات شفاف، رییس‌جمهوری آینده تعیین شود.

اسماعیل خان یک‌بار دیگر از گروه طالبان خواست تا از ادامه‌ی جنگ و خون‌ریزی در کشور دست بردارند. به گفته‌ی او، چهل‌ویک سال جنگ در کشور هیچ نتیجه‌ی جز ویرانی در پی نداشته است.

او سران حکومت وحدت ملی را دست‌نشانده‌ی امریکا خطاب کرد و افزود که رییس‌جمهور آینده باید براساس آرای پاک مردم انتخاب شود.

در همین حال، شماری از عالمان دین نیز که در این گردهمایی شرکت داشتند، بر استقلالیت افغانستان و خروج نیروهای خارجی از کشور تأکید کردند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که وزیران خارجه و دفاع امریکا در دیداری با رییس‌جمهور اشرف غنی در حاشیه‌ی کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، بر احتمال نهایی‌شدن توافق امریکا و طالبان در هفته‌های آینده خبر داده است.

یک مقام ارشد امریکایی نیز به رسانه‌ها گفته است که امریکا و طالبان روی طرح کاهش خشونت یک هفته‌ای به توافق رسیده‌اند. توافقی که راه را برای امضای موافقت‌نامه صلح و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باز می‌کند. به گفته‌ی او، قرار است این طرح در تاریخ 22 ماه جاری میلادی به اجرا گذاشته شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *