کاهش خشونت از ساعت ۱۲ جمعه‌شب آغاز می‌شود

اطلاعات روز: دفتر شورای امنیت ملی کشور تأیید می‌کند که دوره‌ی کاهش خشونت از ساعت 12:00 بجه شب آینده آغاز می‌شود.

عبدالکبیر واثق، معاون سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی امروز (جمعه، 2 حوت) به روزنامه اطلاعات روز گفت که کاهش خشونت برای یک هفته ادامه خواهد داشت.

جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی نیز به بی‌بی‌سی گفته است که مرحله‌ی هفت‌روزه کاهش خشونت سراسری است و در برگیرنده تمامی ولایات و ولسوالی‌های کشور خواهد بود.

او همچنان گفته است که دولت افغانستان آمادگی کامل برای استفاده اعظمی از این مرحله را دارد و امیدوار است که این فرصت، زمینه‌ساز آتش‌بس دایمی در این کشور باشد.

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در یک پیام تویتری کاهش خشونت‌ها را یک گام مهم در راستای رسیدن به صلح دانسته و از مردم افغانستان خواسته است که از این فُرصت استفاده کنند.

آقای پمپئو نوشته است: «پس از چندین دهه درگیری، ما با طالبان در مورد کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها در افغانستان به توافق رسیده‌ایم. این یک گام مهم در مسیر طولانی برای صلح است و من از تمام افغان‌ها می‌خواهم که از این فُرصت استفاده کنند.»

پیش از این مقام‌های امریکایی و طالبان به رسانه‌ها گفته بودند که امریکا و طالبان روی طرح کاهش خشونت برای یک هفته توافق کرده‌اند، توافقی که راه را برای امضای موافقت‌نامه صلح و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باز می‌کند.

یک مقام ارشد امریکایی گفته بود در صورتی که این توافق موفقانه عملی شود، منجر به آتش‌بس رسمی، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در ماه آینده و در نهایت باعث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان خواهد شد.

به گفته‌ی این مقام امریکایی، طالبان تعهد کرده‌اند که بمب‌گذاری‌های کنار جاده، حملات انفجاری و انتحاری را متوقف سازند.

«ای‌بی‌سی نیوز» به نقل از یک منبع از طالبان نیز گزارش کرده بود که توافق‌نامه‌ی کاهش خشونت از ۲۲ فبروری به اجرا گذاشته می‌شود.

به گفته‌ی این منبع، توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان در تاریخ ۲۹ فبروری امضا می‌شود و مذاکرات صلح بین‌الافغانی نیز در دهم مارچ آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *