رهبران شماری از احزاب سیاسی به جامعه جهانی: از نتیجه‌ی برخاسته از تقلب حمایت نکنید

اطلاعات روز: شماری از چهره‌ها و رهبران احزاب سیاسی در یک نشست مشترک نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری را تقلبی خوانده و از جامعه‌ی بین‌المللی خواسته‌اند که از آن حمایت نکند.

در این نشست که دیروز (جمعه، دوم حوت) برگزار شده است حامد کرزی، عبدالله عبدالله، کریم خلیلی، گلبدین حکمتیار، محمد محقق، باتور دوستم (پسر جنرال دوستم) و صلاح‌الدین ربانی حضور داشته‌اند.

در اعلامیه‌ای که این جمع منتشر کرده همچنان بر نیاز به تشکیل «یک حکومت همه‌شمول که معتقد به روند صلح و ممثل اجماع سیاسی مردم افغانستان بوده و همکاری پروسه جاری صلح باشد»، تأکید شده است.

در این اعلامیه آمده است: « صلح ضرورت حیاتی مردم افغاستان عنوان شد و بر اتحاد و هماهنگی همه سیاسیون کشور جهت به نتیجه رساندن آن از طریق مذاکرات بین‌الافغاني تأكید صورت گرفت.»

این رهبران سیاسی از عملی‌شدن کاهش خشونت یک هفته‌ای و مشخص‌شدن تاریخ امضای توافقنامه صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان حمایت کرده و گفته توقع دارند که این اقدامات منجر به مذاکره بين‌الافغانی، آتش بس و صلح پایدار در کشور شود.

کمیسیون مستقل انتخابات روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری (۲۹ دلو) نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور را اعلام کرد. براساس این نتایج، اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا در صدر قرار گرفته و یک‌بار دیگر رییس‌جمهور منتخب افغانستان اعلام شده است.

عبدالله عبدالله، رقیب اصلی غنی، نتایج اعلام‌شده را تقلبی خوانده و آن‌را رد کرده است. او همچنان گفته است که تیم ثبات و هم‌گرایی دولت همه‌شمول تشکیل خواهد داد.

در اولین اقدام آقای عبدالله، محمدنور رحمانی، رییس شورای ولایتی سرپل امروز از سوی تیم ثبات و همگرایی به‌حیث والی جدید سرپل معرفی شده است.

رحمت‌الله نبیل و گلبدین حکمتیار، دو نامزد دیگر انتخابات نیز با نتایج نهایی اعلام‌شده مخالفت کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. قاعده انتخابات اینست که اگر در انتخابات تقلب شده باشد تقلب کار باید از حق شرکت در انتخابات محروم شده و محاکمه شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *