دو ماه اعتراض بی‌پاسخ پناه‌جویان افغان در ترکیه

اطلاعات روز: اعتراض پناه‌جویان افغانستان در ترکیه، امروز (شنبه، 10 جوزا) وارد 48 هشتمین روزش شد، اما هنوز به خواست‌های آنان توجه نشده است. شماری از پناه‌جویان از موعد یاد شده تاکنون برای رسیدگی به خواست‌های‌شان در دو مورد با دوختن دهان‌شان دست به اعتصاب غذایی زنده‌اند و اکنون این روند در حال افزایش است.

علی حکمت، هم‌آهنگ کننده‌ی اعتراض پناه‌جویان افغان در ترکیه به روز یک‌شنبه، 9 جوزا، به بخدی گفته است، حداقل هفت نفر از پناه‌جویان که از هشت روز به این‌سو‌ دهان‌شان را دوخته و اعتصاب غذایی کرده‌اند، در وضعیت صحی بدی قرار دارند. به گفته‌ی او، به روز پنج‌شنبه، 8 جوزا، وضعیت صحی یک خانم خراب شد و به شفاخانه انتقال داده شد.

حکمت هشدار داده، اگر وزارت خارجه‌ی کشور و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به خواست‌های پناه‌جویان توجه نکنند، مشکلات جدی پیش خواهند آمد و مسئولیت آن به‌دوش دو ارگان یاد شده خواهد بود. اعتراض صدها پناه‌جوی افغان در ترکیه مبنی بر عدم رسیدگی به پرونده‌های‌شان، 48 روز پیش آغاز شد و هنوز ادامه دارد.

اکنون که نزدیک به دو ماه می‌شود، نهادهای مسئول هنوز به خواست‌های آنان توجه نکرده‌اند. پناه‌جوان می‌گویند، شماری از پناه‌جویان افغان از سال ۲۰۰۶ تا کنون منتظر مشخص شدن سرنوشت‌شان‌ اند. به باور آنان، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، حتا بررسی پرونده‌های تعدادی از پناه‌جویان دیگر‌ افغان که نوبت مصاحبه‌ی‌‌شان بود را به تعویق انداخته‌ است.

کمیساریای عالی سازمان در امور پناهندگان در ترکیه با پناه‌جویان برخورد دوگانه دار‌د و از دوسال به این‌سو، مصروف بررسی پرونده‌های پناه‌جویان کشورهای ایران، عراق و سوریه ‌است.‌ گفتنی است که کمیساریای یاد شده نیز تأیید کرده که مسئولیت بررسی پرونده‌های پناه‌جویان افغان در ترکیه را به عهده ندارد.

دو وزارت کم‌کار

علی حکمت، هم‌آهنگ کننده‌ی اعتراض پناه‌جویان افغان در ترکیه می‌گوید که حوصله برای ادامه‌ی اعتراض نمانده و از وزارت امور خارجه خواسته که در زمینه مداخله کند و یک راه‌حل ‌پیدا کند. در حالی که وزارت امور خارجه و مهاجران کشور، در جریان دوازده سال گذشته، هیچ مشکل‌ پناه‌جویان افغان در کشورهای مختلف را حل نتوانسته‌اند.

در حال حاضر هزاران پناه‌جوی افغان در کشورهای مختلف، از جمله ایران، پاکستان، ترکیه و اروپا در بلاتکلیفی قرار دارند، اما دو وزارت یاد شده‌ در مورد حل مشکلات آنان هنوز کدام برنامه‌ی مشخصی را ارائه نکرده‌اند. شماری از کارشناسان باور دارند که این دو وزارت بی‌کفایت‌ اند و در این مورد یک برنامه‌ی مشخص ندارند.

در همین حال، شماری از پناه‌جویان افغان در ترکیه از وزارت خارجه‌‌ انتقاد کرده و گفته‌اند، از زمان آغاز اعتراض آنان تاکنون، یک‌بار یک کارمند ساده‌ی سفارت افغانستان در ترکیه از معترضان دیدن کرده است. حکمت می‌گوید، بارها تلاش کرده با سفارت افغانستان در انقره تماس بگیرد، اما موفق نشده است.

به گفته‌ی او، کسانی‌که سنگ ملت را به سینه می‌زنند و از عدالت داد می‌زنند، گوش‌شان ناشنوا شده و فریادهای مدنی پناه‌جویان معترض در ترکیه را نمی‌شوند. او تأکید دارد که وظیفه‌ی وزارت امور خارجه‌ی کشور است تا از شهروندانش‌ در خارج از کشور حمایت کند.

واکنش وزارت خارجه

در حالی که شماری از پناه‌جویان افغان در ترکیه تأکید دارند، برای حل مشکلات‌شان موفق نشده با مسئولان سفارت افغانستان در ترکیه در تماس شوند، اما سراج‌الحق سراج، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه این اظهارات را رد می‌کند. علی حکمت، هم‌آهنگ کننده‌ی اعتراض پناه‌جویان افغان در ترکیه گفته است، به منظور پایان دادن اعتراض‌، موفق نشده با مسئولان سفارت افغانستان در ترکیه در تماس شود.

‌اما سراج‌الحق سراج‌ به بخدی گفته است، تا هنوز هیچ مکتوب و درخواستی از جانب پناه‌جویان معترض مبنی بر مداخله‌ی وزارت امور خارجه برای پایان دادن به اعتراض دریافت نکرده‌اند. او می‌گوید، اگر چنین درخواستی از سوی پناه‌جویان به وزارت خارجه ارسال شود، اقدام خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *