نوشداروی پس از مرگ؛ گسترش کرونا در هرات و نگرانی از نرسیدن کمک‌های مالی

نوشداروی پس از مرگ؛ گسترش کرونا در هرات و نگرانی از نرسیدن کمک‌های مالی

واجد روحانی – هرات

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان روز دوشنبه در نشستی در کابل گفت که سرعت بروکراسی حکومت نسبت به سرعت شیوع ویروس کرونا در کشور آهسته‌تر است. او گفت پول‌هایی که برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص یافته، در نزد وزارت مالیه است و برای ولایات در اختیار مستوفیت‌ها قرار داده شده است. با این حال کمیته اضطرار برای مقابله با ویروس کرونا در هرات مدعی هست که از 400 میلیون افغانی که برای مقابله با ویروس کرونا در این ولایت اختصاص داده شده است، تا کنون هیچ مصرف نشده و طی مراحل تدارکاتی آن پایان نیافته است.

در این کمیته اعضای شورای ولایتی هرات نیز عضویت دارند. وکیل احمد کرخی، عضو این شورا در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تأخیر در مصرف پول، تبعات منفی در پی خواهد داشت. او می‌افزاید: «پول به اداره مستوفیت هرات آمده، اما طی مراحل تدارکاتی دشوار است و تا هنگامی که رییس‌جمهور اجازه ندهد، ما از 400 میلیون افغانی پول استفاده کرده نمی‌توانیم و باید رییس‌جمهور اجازه بدهد که این مقدار پول برای مقابله با ویروس کرونا به مصرف رسد.»

پس از انتقاد شدید هراتیان مبنی بر عدم تخصیص بودجه برای مقابله با ویروس کرونا، محمداشرف غنی 400 میلیون افغانی بودجه اضطراری به هرات را منظور کرد. آمار افراد ابتلا به ویروس کرونا سیر صعودی در هرات به خود گرفته است. آمار رسمی نشان می‌دهد که تا صبح روز سه‌شنبه، 12 حمل، 174 تن به ویروس کرونا در این ولایت مبتلا شده‌اند. به‌تازگی مسئولان صحی هرات تأیید کردند که 16 کارمند صحی به شمول داکتر و نرس در این ولایت به ویروس کرونا مبتلا شده است.

اعتراض هراتیان

عدم امکانات کافی برای درمان افراد ابتلا به ویروس کرونا در هرات، باعث انتقادهای زیادی شده است. باشندگان هرات از حکومت مرکزی می‌خواهند که به‌جای تخصیص پول هنگفت به ولایت‌های که تهدید ویروس کرونا در آنها کم‌تر است، باید این پول در هرات به مصرف برسد.

نثاراحمد مصدق، رییس اتحادیه داکتران هرات حکومت مرکزی و محلی هرات در بخش تأمین تجهیزات مورد نیاز برای افراد ابتلا به ویروس کرونا را به بی‌پروایی متهم می‌کند. او به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «دستگاه‌های وینتلاتور یا تنفس مصنوعی برای بیماران کرونا آماده نشده و ماشین آکسیجن خریداری نکرده‌اند. ما امکانات کافی برای جلوگیری از کرونا قطعا در اختیار نداریم و این فاجعه‌بار است.»

اما عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در مصاحبه با روزنامه اطلاعات روز از افزایش امکانات و تجهیزات طبی در بخش کرونا خبر می‌دهد. او می‌گوید: «باید در بخش کرونا بیش‌ترین توجه به ولایت‌های نیمروز، فراه و هرات صورت بگیرد. امکانات صحی در حال آمدن هست و هرات الگوی خوبی در بخش کرونا در سطح افغانستان شناخته شده است.»

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می‌گوید که امکانات طبی و نیروی انسانی برای مقابله با ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند.

برکناری پس از انتقاد

همایون اکبری، یک تن از داکتران بخش درمان افراد ابتلا به ویروس کرونا پس از یک تویت در پیوند به نبود امکانات صحی، مدعی هست که به دادستانی معرفی شده است. او نوشت: «واقعا جای تاسف و تأثر است! دیروز تویتی نوشته بودم راجع به کمبود تجهیزات طبی، امروز با یک عالم تهدید، تحقیر و حتا معرفی‌کردن به سارنوالی و در نهایت انفصال از وظیفه شده‌ام و مجبور شدم شفاخانه‌ای بدون امکانات را ترک کنم. دعا می‌کنم خداوند خودش این مردم را نجات دهد.»

اما والی هرات می‌گوید که افرادی معلومات نادرست از بخش تجرید و درمان افراد ابتلا به ویروس کرونا منتشر می‌کنند: «از شفاخانه قرنطین برای افراد ابتلا به ویروس کرونا، معلومات غلط می‌دهند و نباید ذهنیت مردم تغییر بدهند. هر کسی که از حالا معلومات غلط به مردم بدهد، از همین ساعت دست‌گیر می‌کنیم و به زندان می‌اندازیم و جریمه می‌کنیم.»

آرین آرون، یک تن از کاربران تویتر از برکناری همایون اکبری انتقاد کرده است. او نوشته است: «داکتران در هرات تنها یک راه دارند، این‌که بدون امکانات و‌ تجهیزات اساسی به سراغ بیماران کرونا بروند و خودشان نیز‌‌ مبتلا شوند چون اگر‌ حرفی بزنند از کار برکنار می‌شوند.»

از سویی هم، کمبود متخصص صحی در هرات حس می‌شود. عبدالحکیم تمنا، ریس صحت عامه هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «صحت عامه هرات در قسمت مریضی‌های تنفسی در بخش کرونا به افراد متخصص نیاز دارد. متأسفانه کمبود این متخصصان در تمام دنیا وجود دارد.»

چندین مرتبه دیگر نیز انتقادهای مبنی بر نبود امکانات کافی صحی در بخش تجرید و درمان افراد ابتلا به ویروس کرونا در منطقه‌ای شیدایی هرات وجود داشته است. فریبا یک تن از افراد مشکوک به ویروس کرونا به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «امکانات کافی در این مرکز تجرید برای درمان افراد مبتلا به کرونا وجود ندارد و باید در این بخش توجه شود.»

مسئولان محلی هرات برای آماده سازی 800 بستر برای درمان و مراقبت از افراد مشکوک به ویروس کرونا هستند. بیم آن وجود دارد که با افزایش افراد ابتلا به کرونا به بسترها، کارمندان صحی و امکانات بیش‌تر نیاز شود.

گردش ویروس کرونا در جامعه

هرات خط مقدم مبارزه با کرونا در افغانستان به‌دلیل هم‌مرزبودن با کشور ایران لقب گرفته است. جاوید نادم، رییس مهاجرین و عودت کنندگان هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که طی 40 روز اخیر بیش از 100 هزار تن از مهاجرین افغان از طریق مرز اسلام قلعه به کشورشان برگشته‌اند.

اما نگرانی‌های جدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا توسط این مهاجرین وجود داشته است. عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تهدید کرونا روزبه‌روز جدی می‌شود و حالا ویروس در گردش است. او هشدار می‌دهد در صورتی که باشندگان هرات کرونا را جدی ‌نگیرند، روزی فرا خواهد رسید که از میان افراد ابتلا به ویروس کرونا، گزینش کنند که چی کسی زنده بماند.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات هشدار می‌دهد که تهدید کرونا روز به روز جدی می‌شود

مسئولان محلی هرات می‌گویند که روز یک‌شنبه، 10 حمل، ایران به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در افغانستان، مرزهایش را با افغانستان مسدود کرده است.

پس از افزایش شیوع ویروس کرونا در هرات، قیود روزگردی تشدید شده است. هم اکنون تمامی دکان‌ها در سطح شهر مسدود است و نیروهای امنیتی اجازه تردد وسایط نقلیه را نمی‌دهند. تا کنون سه مورد فوتی ویروس کرونا در هرات به ثبت رسیده است و باشندگان این ولایت نگران افزایش این آمار و بروز فاجعه‌ی انسانی هستند.

به‌تازگی کاربران تویتر با هشتک #هرات_در_بحران، برای افزایش توجه‌ حکومت برای مبارزه با کرونا کمپین آغاز کرده‌اند. کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به بی‌پروایی حکومت برای مقابله با ویروس کرونا، با راه‌اندازی این کمپین از حکومت می‌خواهند که در راستای مبارزه با ویروس کرونا اقدامات جدی روی دست بگیرد.

+++

«کمپین همدلی: کرایه خانه قانونا نصف شود» در روزهای دشواری که همه درگیر ویروس کرونا یا COVID-19 هستیم، برای گسترش همدلی، همکاری و همدردی میان مردم و به‌ویژه میان مالک و مستأجر راه‌اندازی شده است. در این کمپین از مالکان خانه‌های مسکونی می‌خواهیم که با همدلی و همیاری، از ماه حمل تا پایان وضعیت کنونی، کرایه ماهوار را کم کنند. حامیان این کمپین درحالی‌که می‌دانند شماری از مالکان پیش از این اقدامات انسانی و درخور ستایش انجام داده‌اند، تأکید می‌کنند که کرایه‌های ماهوار خانه‌ها حداقل نصف شود. برای امضای این دادخواست به این آدرس رفته پس از امضا آن‌را با دوستان خود شریک سازید:

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *