کمبود امکانات در لابراتوارهای تشخیص ویروس کرونا؛ مداخلات زومندان و ناتوانی وزارت صحت

کمبود امکانات در لابراتوارهای تشخیص ویروس کرونا؛ مداخلات زورمندان و ناتوانی وزارت صحت

در نهمین هفته‌ی شیوع ویروس کرونا در افغانستان، روزانه آمار افراد مبتلا به‌گونه‌ی چشم‎گیری افزایش می‎یابد. براساس آمارهای رسمی، تا کنون از حدود هزار نفری که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، 36 تن جان باخته‌ و 135 تن دیگر هم دوباره بهبود یافته‌اند.

در روزهای اخیر که آمار وقایع مشکوک ویروس کرونا در بیش‌تر ولایت‎های کشور افزایش سریع داشته، وزارت صحت عامه با کمبود مواد آزمایش ویروس کرونا مواجه شده است. در همین حال، مسئولان شماری از ولایات و نمایندگان مردم در مجلس می‌گویند که در امر مبارزه با ویروس کرونا واسطه‌بازی، بی‌عدالتی و تبعیض‌های سمتی جریان دارد.

شماری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا هم از بی‌توجهی و نبود امکانات لازم در شفاخانه افغان‎-جاپان انتقاد می‎کنند و با نشر ویدیوهای کوتاه در شبکه‎های اجتماعی می‎گویند که در این شفاخانه جز اکسیجن دیگر هیچ امکاناتی نیست و مسئولان شفاخانه به مشکلات آن‌ها هیچ توجه نمی‎کنند.

وزارت صحت تأیید می‎کند که با کمبود بخشی از مواد تشخیصیه مواجه‎اند، اما امکانات لازم در شفاخانه افغان‎-جاپان وجود دارد.

«آزمایش هوسی زورمندان»

مسئولان وزارت صحت عامه‌ی کشور می‎گویند که شماری از والیان، فرماندهان و زورمندان برای «مد» آزمایش کرونا می‎دهند و برای این کار به کارمندان این وزارت فشار وارد می‎کنند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه سه روز پیش (شنبه، 30 حمل) در یک نشست خبری گفت: «بدون شک! زورمند زورمند است، والی والی است و فرماندهان فرماندهان است. در یک ولایت [مراکز تشخیصیه ویروس کرونا] مراجعه می‎کنند و می‏گویند که آزمایش من و خانواده‎ام را بگیرید. داکتر چپن‌سفید ما با کیت‎های تشخیصیه‎اش مجبور است که برود از او آزمایش بگیرد.»

وزیر صحت می‎گوید که زورمندان در روند آزمایش مداخله می‎کند/ عکس: Gmic

در شماری از ولایات که لابراتوار تشخیص ویروس کرونا وجود ندارد، مسئولان محلی می‌گویند که در فرایند آزمایش سمپل‎های مشکوک ویروس کرونا واسطه‎بازی و تبعیض وجود دارد. این مسئولان می‎گویند که نتایج آزمایش سمپل‎های که از این ولایات به لابراتوار مرکز و دیگر ولایات فرستاده می‎شوند، با چندین روز تأخیر آزمایش می‌شوند و یا هیچ آزمایش نمی‎شوند.

نقیب‌الله فایق، والی ولایت فاریات در شمال کشور می‎گوید که در فاریاب و چندین ولایت دیگر افغانستان ده‌ها فرد مشکوک به ویروس کرونا در بخش تجرید شفاخانه‏ها بلا تکلیف در بستر به‌سر می‏برند؛ سمپل‌ها گرفته می‌شود، اما نتایج معاینات نمی‎رسد.

والی ولایت فاریاب به اطلاعات روز می‎گوید: «سمپل‎های که برای آزمایش به مزار شریف فرستاده بودیم، جواب دادند که کیت نداریم. درحالی‌که در کابل و بعضی جاهای دیگر که لابراتوار است، کسانی که واسطه یا زور دارند، وکیل، والی یا وزیرند، درخانه‎شان نشسته و به‌دلیل سردردی یا هرچیزی دیگر تشویش کرده و می‌‎روند آزمایش هوسانه کرونا را انجام می‎دهند.»

آقای فایق همچنان می‎گوید که درک می‎کند کشور با کمبود کت‎های تشخیصیه مواجه است، اما در استفاده از این تعداد اندک کت‎ها، باید عدالت مراعات شود و کیت‎های تشخیصیه باید برای کسانی که عملا در بستر شفاخانه خواب می‎کنند، اختصاص داده شوند. به باور آقای فایق، اگر این‌گونه شود، کشور با مشکل کمبود کیت مواجه نخواهد شد.

در همین حال یک فایل صوتی یک مقام ارشد ریاست صحت عامه ولایت دایکندی که به دسترس اطلاعات روز قرار گرفته است، نشان می‌دهد که در روزهای اول وقتی سمپل‌های مشکوک ویروس کرونا برای آزمایش به کابل فرستاده می‏شد، در ظرف سه تا شش روز مورد آزمایش قرار می‏گرفت اما حالا سمپل‏های این ولایت درست آزمایش نمی‏شود.

این کارمند ریاست صحت عامه ولایت دایکندی در بخشی از فایل صوتی می‏گوید: «در یازدهم اپریل که ما سمپل‎ها را [به کابل] فرستادیم، امشب (16 اپریل) نتیجه‎ی آن آمده و می‎گویند که شش سمپل شما «پور سمپل» است. به این معنی است که پور سمپل نیست و این آدم‌ها [مسئولان لابراتوار کابل] سمپل‎ها را داخل فریزر (یخچال) نینداخته و شش روز سمپل‎ها را  نگهداشته و برای این‌که خودشان را برائت بدهند، نوشته است که «پور سمپل» است. بعد از شش روز نه سمپل دیگر ما هنوز معاینه نشده و در انتظار است.»

به باور این مسئول صحی، نمونه‎های آزمایش افراد مشکوک باید قبل از 48 ساعت به لابراتور برسد و تا زمانی که در لابراتوار مورد آزمایش قرار نگرفته، در درجه هوای پایین نگهداری شود. نمونه‎های آزمایش افراد مشکوک از ولایت دایکندی در مدت 18 تا 26 ساعت به کابل می‎رسد.

این مقام ریاست صحت عامه ولایت دایکندی در بخشی دیگری از این فایل صوتی می‎گوید که وقتی مسئولان ریاست صحت عامه دایکندی برای پی‌گیری نتایج سمپل‎های مشکوک به مسئولان لابراتوار کابل زنگ می‎زنند، آن‌ها در پاسخ می‏گویند که وزیران و کسانی که زور دارند، می‌آیند و سمپل‎های خودشان را پیش می‌کنند «و زور ما نمی‌رسد».

به باور این منبع موثق از ریاست صحت عامه ولایت دایکندی، در مرکز کسی به فکر سه ولایت غور، بامیان و دایکندی نیست؛ «چون در وزارت صحت عامه واسطه ندارند و ولایاتی که در وزارت صحت عامه نفر دارند، خدمات را دریافت می‌کنند. بعضی دوستان از ننگرهار با وجودی که ولایت ننگرهار یک واقعه مثبت داشت، تمام ونتیلاتورها و امکانات مرکز تشخیصیه را به ننگرهار انتقال داد.»

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، مهاجران افغانستان از این کشور به‌طور بی‌سابقه‌ای به کشور برگشتند و درصد زیاد مهاجران به ولایت دایکندی رفته‌اند. به‌گفته‌ی نمایندگان و مسئولان صحی دایکندی، این ولایت در معرض جدی شیوع کرونا قرار دارد. از سوی دیگر، دایکندی یک ولایت فقیر و دورافتاده است.

نمایندگان مردم دایکندی در مجلس می‌گویند که وزارت صحت عامه به‌دلیل حساس‌بودن وضعیت، دورافتادگی و فقر دایکندی باید یک لابراتوار تشخیصیه در آن‌جا ایجاد می‌کرد، اما هیچ توجهی صورت نگرفته است.

علی‌اکبر جمشیدی، نماینده مردم دایکندی در مجلس به اطلاعات روز می‎گوید: «در این شرایط حساس و بحرانی، هر ولایتی که در وزارت صحت عامه «لابی‌گر» دارد، از کمک‎های صحی، مراقبتی و خوراکی برخوردار می‎شود و هرولایتی که «لابی‌گر» ندارد، به مشکلاتش کسی توجه نمی‌کند.»

آقای جمشیدی می‎گوید که دایکندی، غور، فراه و … ولایاتی‎اند که در بدنه‌ی وزارت صحت کسی را ندارد و به همین دلیل 20 روز می‌شود که نتایج دها سمپل مشکوک از ولایت دایکندی معلوم نشده‎‎ است: «در دایکندی که آمار مثبت بالاست و راه خیلی دور، لابراتوار ایجاد نمی‎شود ولی در ولایت دیگر که دو ساعت با کابل فاصله دارد و یک واقعه مثبت ثبت شده، لابراتوار ایجاد می‎شود. در این‌جا بحث تبار، سمت، زبان و قوم مطرح است نه جدیت شیوع ویروس.»

در همین حال، مسئولان ریاست صحت عامه ولایت فراه نیز تأیید می‎کنند که بعد از چندین روز نتایج سمپل‎های مشکوک که از این ولایت به لابراتوار هرات فرستاده شده‎اند، مشخص نشده است. عبدالجبار شایق، رییس صحت عامه ولایت به اطلاعات روز می‎گوید که حدود یک هفته می‎شود که به‌دلیل نبود کیت‎های استخراج‌کننده آر اِن ای (RNA Extraction) سمپل‏های مشکوک فراه آزمایش نشده‎ است.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه می‎گوید که تمام مشکلات فعلی به‌دلیل کمبود کیت‎های استخراج کننده آر اِن ای (RNA Extraction) است. به گفته‌ی آقای مایار، در چند روز آینده دها هزار از این نوع کیت در اختیار وزارت صحت عامه قرار می‎گیرند و این مشکلات برطرف خواهند شد.

سوءمدیریت در مراقبت از بیماران

در روزهای اخیر که ویروس کرونا در اجتماع به گردش شروع کرده و آمار مبتلایان هر روز به سرعت در حال افزایش است، شماری از افراد مبتلا به ویروس کرونا از بی‎توجهی مسئولان صحی، کمبود تجهیزات مراقبتی انتقاد می‎کنند. آن‌ها می‎گویند که در شفاخانه‎ها داکتران از آن‌ها فرار می‎کنند و بدون بالون اکسیجن که به‌ندرت یافت می‏شود، از دیگر وسایل مراقبتی خبری نیست.

در همین حال، شماری از نمایندگان مجلس می‎گویند که کنترل و مدیریت از دست وزارت صحت خارج شده و مداخلات زورمندان باعث می‎شود که روند مبارزه با ویروس کرونا با بحران مواجه شود.

چندی قبل، داکتر یوسف آریوبی، داکتر شفاخانه اندراگاندی با یک برادر و یک خواهرش در پی ابتلا به ویروس کرونا در کابل جان باخت. بعد از مرگ آن‌ها، دو برادر دیگر آقای آریوبی که هم به ویروس کرونا مبتلا شده‎اند، با نشر ویدیوهای متعدد در شبکه‎های اجتماعی می‏گویند که نتایج معاینات آن‌ها بعد از 13 روز هم مشخص نشده و بعد از مرگ دو برادر و یک خواهر، حالا 46 عضو این خانواده با خطر جدی مواجه‎اند.

بهترین پکتیاوال، برادر کوچک‌تر داکتر یوسف آریوبی به گفته خودش وقتی بعد از 13 روز نتایج آزمایش‎اش معلوم نمی‏شود، مجبور می‏شود که در مقابل دروازه ورودی شفاخانه افغان‎-جاپان که از سوی دولت برای تداوی بیماران کرونایی اختصاص داده شده است، فیلم بگیرد و در شبکه‎های اجتماعی بگذارد.

وی درحالی‌که خودش هم به ویروس کرونا مبتلا است، به مسئولان فحش داده و می‎گوید: «این‌جا [شفاخانه افغان-جاپان] هیچ چیزی [وسایل و تجهیزات مبارزه با ویروس کرونا] نیست. غمم را بخورید که تمام فامیلم تباه شد.»

روز بعد آقای پکتیاوال فیلم دیگری را از داخل شفاخانه افغان-جاپان در شبکه‎های اجتماعی نشر کرده و می‌گوید که بعد از ویدیوی اولی، رییس‌جمهور و وزیر صحت عامه زنگ زدند و گفتند که مشکل‌اش حل می‌شود: «درحالی‌که با ویروس کرونا مبتلایم، یک ساعت شده که پشت دروازه ریاست این شفاخانه منتظرم ولی کسی حرف من را نمی‎شنود و به فکر مشکل من نیست.»

وزارت صحت شفاخانه افغان-جاپان را برای تداوی افراد مبتلا به کرونا اختصاص داده است/ عکس: شبکه‎های اجتماعی

در عین حال، برادر دیگر داکتر یوسف آریوبی با نشر فیلم نُه‌دقیقه‎‌‌ای در شبکه‎های اجتماعی می‌گوید که بعد از فوت دو برادر و یک خواهرش حالا 46 عضو دیگر خوانده‌اش با خطر مرگ مواجه‌اند، اما کسی به آن‌ها توجه نکرده است.

این برادر آقای آریوبی در بخشی از این فیلم می‏گوید: «بعد از آن‌که نتیجه‌ی آزمایش داکتر آریوبی و دخترش مثبت اعلام شد، همه رفتیم که بستر شویم. به هدایت سرباز پولیس در یک گوشه‌ی شفاخانه نشستیم، بعد از چند دقیقه دیدیم که سه داکتر شفاخانه افغان-جاپان داکتر یوسف آریوبی را گرفته و با مشت و لگد می‎زنند. دندان داکتر آریوبی را شکستاندند.»

او جریان مراقبت‌نشدن از برادر بزرگش را تعریف می‏کند: «یک شب ساعت ده، وقتی حالت برادرم بسیار خراب شد، به شفاخانه افغان-جاپان بردیم و نیم ساعت دربه‌در زدم داکتر نمی‌آمد، وقتی داکتر آمد، اتاق پیدا نمی‌شد و وقتی اتاق پیدا شد، یک‌ونیم ساعت اکسیجن پیدا نمی‎شد. وقتی اکسیجن پیدا نشد، به یک شفاخانه شخصی در سرک دارالامان بردیم، آن‌جا کمی اکسیجن پیدا شد.»

برادر داکتر آریوبی می‏گوید که شرکت او و برادرانش میلیون‌ها افغانی سالانه به دولت مالیه داده، ولی در چنین شرایط سخت دولت اندک‌ترین کاری برای خانواده آن‌ها نکرده است، اما گروه طالبان از ولسوالی خاک‌جبار برای آن‌ها دارو و آب میوه می‌فرستد.

در واکنش به این فیلم‎ها، وزارت صحت دست به کار شده و 11 عضو خانواده آن‌ها را آزمایش کردند که نتایج پنج تن آن‌ها مثبت و شش تن دیگر منفی تشخیص شده‎اند. مسئولان حتا بعد از جان‌باختن سه عضو این خانواده به مشکلات آن‌ها رسیدگی نکردند تا این‌که اعتراض آن‌ها در شبکه‎های اجتماعی بلند شد.

نمایندگان مردم در مجلس می‎گویند که دلیل این همه بی‌توجهی و نابه‌سامانی ضعف مدیریت در امر مبارزه با ویروس کرونا است. به باور آن‌ها، وزارت صحت به‌دلیل مداخلات مقامات دیگر و بی‎اعتمادی رییس‌جمهور به این وزارت از مدیریت بحران کرونا عاجز مانده است.

حبیب‌الرحمن پدرام، نماینده مردم هرات در مجلس به اطلاعات روز می‎گوید که رییس‌جمهور با توجه به بی‌اعتمادی که به وزیر و وزارت صحت عامه دارد، کمیته‎های ماننده کمیته مشاورش وحید عمر را ایجاد کرده که در روند مبارزه با ویروس کرونا مداخلات بسیار بی‌جا می‌کنند.

آقای پدارم می‌گوید: «وزارت صحت چندان صلاحیتی در بخش مصرف و تقسیم بودجه‎های مبارزه با کرونا را ندارد. دخالت‎ها بی‌جا و مدیریت ناثواب ارگ باعث شده که بودجه به‌صورت درست در اختیار ولایات قرار نگرفته و زمینه‌ی سوءاستفاده زورگویان و قدرتمندان داخل نظام را مهیا کرده است.»

به باور آقای پدرام، ایجاد کمیته‎های به رهبری معاون دوم ریاست‌جمهوری و مشاور رییس‌جمهور و دخیل‌کردن کمیته تدارکات ملی در امر مبارزه با ویروس کرونا، دست وزارت وزارت صحت را بسته است و به همین دلیل بودجه بجای این‌که در اختیار ملت قرار گیرد، در چنگ یک تعداد افراد سودجو قرار می‎گیرد. «شاید ما از مصیبت کرونا رهایی یابیم، اما پول تدارکات ملی در دسترس ولایات و مردم قرار نگیرد.»

+++

«کمپین همدلی: کرایه خانه قانونا نصف شود» در روزهای دشواری که همه درگیر ویروس کرونا یا COVID-19 هستیم، برای گسترش همدلی، همکاری و همدردی میان مردم و به‌ویژه میان مالک و مستأجر راه‌اندازی شده است. در این کمپین از مالکان خانه‌های مسکونی می‌خواهیم که با همدلی و همیاری، از ماه حمل تا پایان وضعیت کنونی، کرایه ماهوار را کم کنند. حامیان این کمپین درحالی‌که می‌دانند شماری از مالکان پیش از این اقدامات انسانی و درخور ستایش انجام داده‌اند، تأکید می‌کنند که کرایه‌های ماهوار خانه‌ها حداقل نصف شود. برای امضای این دادخواست به این آدرس رفته پس از امضا آن‌را با دوستان خود شریک سازید:

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *