صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری،

صدیقی: افزایش حملات طالبان مردم را به صلح بی‌باور کرده است

اطلاعات روز: صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که افزایش حملات طالبان در چند هفته‌ی گذشته باعث شده است که مردم به روند صلح بی‌باور شوند.

آقای صدیقی که امروز (دوشنبه، ۱۵ ثور) در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، همچنان گفت که اولویت رهبری حکومت افغانستان صلح است و امیدوارند که تلاش‌های حکومت و متحدین افغانستان در راستای برقراری صلح نتیجه بدهد.

صدیقی یک‌بار دیگر خواست حکومت افغانستان مبنی بر اعلام آتش‌بس بشردوستانه از سوی طالبان را مطرح کرد. او گفت: «حکومت و مردم افغانستان یک‌بار دیگر بالای طالبان صدا می‌زنند که دست از خشونت بردارند و آتش‌بس بشردوستانه را بپذیرند، چون ویروس کرونا باعث می‌شود که ما با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شویم.»

سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری افزود که زمان آن فرارسیده است تا طالبان هم موضوع کرونا را جدی گرفته و هم از انکار این مسأله دست بردارند. به گفته‌ی صدیقی، در حال حاضر اجماع منطقوی و جهانی مبنی بر این‌که طالبان آتش‌بس را بپذیرند، وجود دارد.

صدیقی گفت در صورتی که طالبان کرونا را جدی نگیرند و به صدای مردم مبنی بر اعلام آتش‌بس بشردوستانه برای مبارزه‌ی بهتر با کرونا گوش ندهند، مسئول هر گونه اتفاق احتمالی نیز طالبان خواهند بود.

او افزود که دولت مکلف است به تمام شهروندان در شرایط سخت ویروس کرونا رسیدگی کند، اما اگر خشونت طالبان بیشتر و جنگ شدت یابد، دولت به این هدف خود نمی‌رسد.

خواست مکرر حکومت افغانستان برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه در حالی مطرح می‌شود که گروه طالبان تا کنون نه تنها که به این خواست تمکین نکرده، بلکه حملات‌اش را افزایش نیز داده است.

وزارت داخله‌ی کشور اخیرا اعلام کرده است که از ماه حوت سال گذشته تا کنون نزدیک به ۴۰۰ غیرنظامی در نتیجه‌ی حملات طالبان کشته و نزدیک به ۶۰۰ غیرنظامی دیگر نیز زخمی شده‌اند. در کنار غیرنظامیان، حملات طالبان از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نیز قربانی گرفته است.

براساس آمار وزارت داخله، همچنان در این مدت، یک‌هزار و ۴۰۰ جنگ‌جوی گروه طالبان در درگیری با نیروهای امنیتی و دفاعی در ولایات مختلف کشته شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *