واکنش غنی به حمله‌های خونین امروز: نیروهای امنیتی و دفاعی از حالت دفاعی خارج شوند

اطلاعات روز: محمداشرف غنی در واکنش به حملات اخیر در ولایت‌های کابل، ننگرهار و لغمان به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دستور داد که از حالت دفاع فعال به‌حالت تهاجمی تغییر موضع دهند.

آقای غنی شام امروز (سه‌شنبه، 23 ثور) در بیانیه‌ای گفت که طالبان خلاف خواسته‌های مکرر مردم و حکومت افغانستان و جامعه‌ی جهانی مبنی بر آتش‌بس و کاهش خشونت، حملات‌شان را شدیدتر کرده و به جنگ و «افغان‌‌کشی» ادامه داده است.

او همچنان با اشاره به حملات امروز در ولایت‌های کابل و ننگرهار گفت که افغانستان بار دیگر شاهد حملات «تروریستی» گروه‌های طالبان و داعش بوده است. او گفت که در نتیجه‌ی این حملات غیرنظامیان به‌شمول زنان و کودکان و نظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

آقای غنی تأکید کرد که به‌منظور جلوگیری و دفع حملات تروریستی بر مردم، نیروهای دولتی و تأسیسات عامه، نیروهای دولتی باید از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر موضع دهند.

او به این نیروها همچنان دستور داد که حملات‌شان را بر گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از سر گیرند.

محمداشرف غنی همچنان در بخشی از صحبت‌های خود از طالبان خواست که از «کشتن افغان‌ها به دستور بیگانگان» دست بردارند و برای مبارزه با ویروس کرونا و استقرار صلح دایمی آتش‌بس کنند.

در دو حمله‌ای که امروز بر شفاخانه‌ای در کابل و یک مراسم تشییع جنازه در ولایت ننگرهار صورت گرفته است، دست‌کم 40 نفر کشته و 84 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. اکثر کشته‌شدگان غیرنظامی اند.

تاکنون مسئولیت این دو حمله را شخص و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

همچنان دو شب پیش جنگ‌جویان طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای ارتش در ولسوالی علیشینگ ولایت لغمان حمله کردند. وزارت دفاع ملی اعلام کرد که در این حمله شش سرباز ارتش کشته و 5 سرباز دیگر نیز زخمی شده‌اند.

اما  گلزار سنگروال، از اعضای شورای ولایتی لغمان در صحبتی با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در نتیجه‌ی این حمله‌ی جنگ‌جویان طالبان 21 سرباز ارتش کشته و شش سرباز دیگر زخمی شده‌اند.

همچنان به گفته‌ی او، جنگ‌جویان طالبان هفت سرباز دیگر ارتش را نیز با خودشان برده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *