زوج فراری و عاشق بامیانی
نقاشی زکیه و محمدعلی

رییس جمهور: علی و زکیه به‌زودی آزاد می‌شوند

اطلاعات روز: رییس جمهور کرزی در جلسه‌ای با خانم سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر وعده سپرده است که محمد علی و زکیه را به‌زودی آزاد می‌کند. در دیدار رسمی‌ای که ساعت پنج عصر دیروز (سه‌شنبه، 20 جوزا) خانم سیما سمر با رییس جمهور کرزی داشته است، از او خواسته است که این دو جوان را آزاد کند و رییس جمهور نیز گفته است که براساس قوانین بین‌المللی، قانون اساسی و قانون مدنی افغانستان، هیچ‌دلیلی برای در بند بودن این دو جوان وجود ندارد و آن‌ها باید به‌زودی آزاد شوند.

به گفته ی ودود پدرام، یکی از فعالان مدنی، تعدادی از فعالان و نهادهای مدنی بعد از برگزاری نشستی در راستای حمایت از محمد علی و زکیه، با رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر دیدار کرده‌اند و از او خواسته‌اند که از رییس جمهور بخواهد که زمینه‌ی آزادی آن‌ها را فراهم کند. رییس جمهور در این دیدار به خانم سمر وعده داده است که به‌زودی در راستای آزادی آن‌ها اقدام می‌کند.

این دو جوان بامیانی، از کودکی عاشق هم بودند و پس از ازدواج، با مخالفت خانواده‌ی زکیه روبه‌رو شدند و فراری کوه‌ها شدند. این دو دل‌داده‌‌ پس از ماه‌ها فرار خودشان را به کابل رساندند و روز جمعه هفته‌ی پیش، محمد علی از سوی پولیس کابل بازداشت شد و زکیه خودش به خانه‌ی امن پناه برد.

بازداشت آن‌ها با واکنش‌های گسترده‌ای در میان فعالان مدنی و شبکه‌های اجمتماعی روبه‌رو شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *