افغانستان 15 میلیون دالر به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اختصاص داد

اطلاعات روز: در پی ثبت یک واقعه‌ی مثبت ویروس کرونا در کشور، رییس‌جمهور غنی به وزارت مالیه هدایت داده است که به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس، 15 میلیون دالر را در اختیار وزارت صحت عامه قرار دهد.

ارگ ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای غنی این هدایت را شام روز گذشته (سه‌شنبه، 6 حوت) در یک نشست فوق‌العاده که برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن در ارگ برگزار شده بود، به وزارت مالیه داده است.

به نقل از خبرنامه، رییس‌جمهوری کشور از این وزارت همچنان خواسته است که مبلغ 10 میلیون دالر پول ریزرفی را نیز به وزارت صحت عامه اختصاص بدهد.

همین طور او در این نشست  با تأکید بر بسیج ملی در زمینه‌ی جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفته است که گروپ‌های کاری ایجادشده در افغانستان باید با سکتور خصوصی به هدف جلوگیری از شیوع این ویروس به تفاهم برسد. او تأکید کرده است که باید سکتور خصوصی در این زمینه به گونه‌ی هماهنگ با دولت کار کند.

آقای غنی علاوه کرده است که باید هماهنگی در سطح منطقه و سازمان‌های بین‌المللی به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نیز صورت گیرد.

از سویی هم، او افزوده است که تسهیلات در تمامی بنادر زمینی و هوایی باید فراهم شود و نقاط آسیب‌پذیر شناسایی شود.

او با اشاره به اطلاع‌رسانی از خطرات ویروس کرونا در این نشست گفته است که باید آگاهی‌دهی در محلات پرتجمع، دانشگاه‌ها و مکاتب صورت گیرد.

به نقل از خبرنامه، در این نشست تأکید شده است که به والیان هدایت داده شود تا در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های همه‌جانبه‌ی آگاهی عامه را روی‌دست بگیرند.

در همین حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی با تأکید بر آگاهی عامه، گفته است که برای دریافت آمار دقیق از واقعات ویروس کرونا یک گروپ کاری ایجاد شده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه نیز گفته است که این وزارت در پنج محور نظارت و شناسایی واقعات، هماهنگی و بسیج، مدیریت واقعات، ترویج خدمات صحی، مدیریت خطرات و نیازسنجی‌ها آمادگی‌های لازم را روی‌دست گرفته است.

دولت افغانستان در حالی 15 میلیون دالر را به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اختصاص می‌دهد که دو روز پیش (دوشنبه، 5 حوت) اولین مورد مثبت کرونا در ولایت هرات در غرب کشور تشخیص شد. فرد مبتلا یک مرد ۳۵ ساله است که اخیرا از شهر قُم ایران برگشته است. وزارت صحت عامه وضعیت صحی این فرد را «قناعت‌بخش» توصیف کرده است.

این وزارت همچنان دیروز از ثبت نُه مورد مشکوک ویروس کرونا نیز در ولایت‌های هرات، هلمند و غور خبر داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *