دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی

سازمان همکاری‌های اسلامی خواهان آتش‌بس فوری در افغانستان شد

سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته است که خشونت‌ها را کاهش داده و با اعلام آتش‌بس فوری، برای موفقیت گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی تلاش کنند. این سازمان، گفت‌وگو را تنها راهی برای دست‌یابی به صلح و سازش در افغانستان دانسته است.

در اعلامیه‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی که روز گذشته (سه‌شنبه، ۶ عقرب) منتشر شده، آمده است که دبیرکل این سازمان از ادامه‌ی خشونت و کشتار غیرنظامیان به‌شمول زنان و کودکان در افغانستان ابراز تأسف کرده است.

یوسف بن احمد العثیمین، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی در این اعلامیه به ابتکارات و تلاش‌های این سازمان برای تأمین صلح پایدار به رهبری و مالکیت افغان‌ها اشاره کرده است.

افزون بر این، او قطع‌نامه‌های تصویب شده در نشست‌های اسلامی و شورای وزیران خارجه و همچنان بیانیه‌ی کنفرانس بین‌المللی علما در مکه را که خواستار گفت‌وگو و صلح براساس ارزش‌های اسلامی در افغانستان شده بودند، بااهمیت خوانده است.

در همین حال، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از این خواست دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی استقبال کرده است.

سازمان همکاری‌های اسلامی در تاریخ ۱۵ ماه سرطان سال جاری نیز از تمام طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته بود که خشونت را کاهش داده و تلاش‌های‌شان را روی صلح متمرکز کنند.

از سوی هم، اخیرا گروهی از عالمان دین در افغانستان نیز جنگ جاری در کشور را حرام و ناروا خوانده و از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواستند که جنگ را متوقف و صلح را بپذیرند.

دو روز پیش عالمان و مفتی‌های جمهوری بنگلادیش نیز در نشستی زیر عنوان «دعوت به‌سوی صلح در افغانستان»، جنگ جاری در افغانستان را حرام خوانده و از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته شده بودند که به صدای اکثریت مطلق مردم لبیک گفته آتش‌بس فوری و دایمی اعلام کنند.

این همه درحالی است که با گذشت حدود یک‌ونیم ماه از افتتاح رسمی مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته و هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

همزمان با این، خشونت‌ها و حملات گسترده‌ی طالبان در سراسر کشور افزایش یافته است. در جریان درگیری‌ها در روزهای اخیر، در کنار نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان گروه طالبان، به غیرنظامیان نیز تلفات سنگین وارد شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *