نشست گروه‌های تماس دولت و طالبان

«طالبان قطر را به‌حیث تسهیل‌کننده‌ی مذاکرات پذیرفته‌اند»

یک عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان تأیید می‌کند که با هیأت مذاکره‌کننده‌ی طالبان در مورد نقش تسهیل‌کننده‌ی دولت قطر در مذاکرات بین‌الافغانی توافق کرده‌اند.

این عضو هیأت مذاکره‌کننده که نخواست نامش در خبر ذکر شود، امروز (جمعه، ۹ عقرب) به روزنامه اطلاعات روز گفت که دولت قطر میان هیأت‌های مذاکره‌کننده پیام رد و بدل می‌کند.

او افزود که قطری‌ها تاکنون چندین جلسه‌ی جداگانه با هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان داشته‌اند و این روند ادامه دارد. او تأکید کرد که هنوز هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

از توافق روی نقش تسهیل‌کننده‌ی دولت قطر در مذاکرات دولت و طالبان درحالی سخن گفته می‌شود که دو طرف در نخستین روزهای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در مورد عدم دخالت طرف سوم در این روند توافق کرده بودند.

مذاکرات صلح افغانستان در بیست‌ودوم سنبله در دوحه، پایتخت قطر افتتاح شد. از آن زمان تاکنون هیأت‌های مذاکره نتوانسته‌اند روز طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.

طالبان بر پیشبرد مذاکرات برمبنای توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان و حل اختلافات احتمالی مطابق فقه حنفی تأکید دارند، اما دولت افغانستان می‌گوید که در کنار توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان، اعلامیه‌ی مشترک کابل – واشنگتن نیز باید مبنای مذاکرات باشد. دولت افغانستان همچنان می‌گوید که اختلافات احتمالی در جریان مذاکرات باید براساس شریعت اسلامی حل شود.

رییس‌جمهور اشرف غنی در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که گروه طالبان در مذاکرات صلح، توافق‌نامه با امریکا را نسبت به شریعت اسلامی و قرآن ترجیح داده است.

او که روز گذشته در مراسم تجلیل از میلاد پیامبر اسلام در کابل صحبت می‌کرد، از طالبان خواست که به‌جای پیمان با امریکا، شریعت را اساس مذاکرات قرار دهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *