مجلس نمایندگان: تعویق انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها پذیرفتنی نیست

اطلاعات روز: رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که تعویق انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی پذیرفتنی نیست.
اخیراً رییس و برخی اعضای کمسیون انتخابات از احتمال تعویق برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای های ولسوالی سخن گفته اند.
به گفته‌ی آنان، انتخابات پارلمانی از 16 سرطان تا اواخر ماه میزان به دلیل اتخاذ آمادگی‌های فرایند برگزاری انتخابات، به تعویق خواهد افتاد.
اما عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز( دوشنبه، 28 حوت) گفت که این مجلس مخالف تعویق برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی است.
آقای ابراهیمی گفت: «برگزاری انتخابات هر روز به عقب می‌‎رود؛ این قابل قبول نیست، فقط در یک مورد و آن هم که برای شفافیت انتخابات باشد تا این روند برای حل مشکلات در کشور یک راه حل باشد».
او ادامه داد که انتخابات یک روند ملی است و مجلس نمایندگان بر شفافیت انتخابات تاکید دارد.
به گفته‌ی وی، کمیته روئسای این مجلس تصمیم می‌گیرد تا اعضای کمیسیون انتخابات را برای پاسخگویی در یکی از نشست‌های آینده این مجلس فرا بخواند تا در مورد چگونگی برگزاری انتخابات توضیح دهند.
این در حالی است که در دور قبلی مجلس اعضای کمیسیون انتخابات چند بار به مجلس فراخوانده شدند، اما آنان از پاسخگویی به نمایندگان خود داری کردند.
در همین حال، غلام حسین ناصری یک عضو دیگر مجلس می‌گوید که تعویق برگزاری انتخابات از 16 سرطان به 29 ماه میزان سال آینده خورشیدی به معنی آن است که حکومت اراده برای برگزاری انتخابات ندارد.
به گفته‌ی وی، اگر زمان برگزاری انتخابات به تعویق می‌افتد هم باید در اول ماه میزان باشد نه در آخر این ماه؛ زیرا به گفته وی در آخر ماه میزان در بسیاری ولایت‌های سردسیر کشور مردم نمی‌توانند به پای صندوق‌های رای بروند.
همچنین، برخی نمایندگان مجلس روند استخدام کارمندان ساحوی کمیسیون انتخابات را پر از تقلب خواندند و تاکید کردند بسیاری از داوطلبان قصداً از سوی کمیسیون‌های ولایتی از شرکت در امتحان محروم شده اند.
عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان نیز گفت که استخدام کارمند بدون در نظرداشت مشارکت داوطلبان جفا در حق داوطلبان و خلاق قانون اساسی عمل کردن است؛ زیرا در قانون اساسی بر اصل مشارکت تاکید شده است.
این در حالی است که عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات پیش از این از دخالت زورمندان محلی در روند استخدام کارمندان محلی این نهاد انتقاد کرده بود؛ اما تاکید کرده بود که این کمیسیون به فشارهای که از سوی زورمندان وارد می‌شود، تن نخواهد داد.
پیش از این نیز گفته‌های وجود داشت که برخی نمایندگان بر کمیسیون انتخابات و نمایندگی های ولایتی این کمیسیون اعمال فشار می کنند تا افراد مورد نظر شان در پست های کلیدی این کمیسیون مقرر شوند.