30 درصد جنگ در کشور جنگ تریاک است

اطلاعات روز: بازمحمد احمدی، معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید 30 درصد جنگ در کشور، جنگ تریاک است.
آقای احمدی که امروز در یک نشست خبری در کابل با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت اطلاعاتی که وزارت داخله دارد، مافیای مواد مخدر در کنار و از حامیان تروریسم هستند. او همچنان گفت که کشت و قاچاق مواد مخدر از منابع اصلی عایداتی مخالفان مسلح می‌باشد.
در سال جاری درگیری‌ها و ناامنی‌ها در مناطق کشت و قاچاق مواد مخدر شده یافته و این موضوع رابطه مافیای مخدر و مخالفان مسلح را ثابت می‌سازد.
بی‌‌بی‌سی فارسی به نقل از آقای احمدی نوشته است که اکنون 90 درصد کشت مواد مخدر در افغانستان در ساحات ناامن جنوب غرب و جنوب شرق کشور صورت می‌گیرد.
معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید این موضوع مبارزه با مواد مخدر را سخت می‌سازد و تلفات آن‌ها را بالا می‌برد.
آقای احمدی همچنان در این نشست خبری از بازداشت سه قاچاق‌چی بزرگ در کشور خبر داد. او از حاجی جمعه خان، باشنده ننگرهار که از ده سال به این سو تحت تعقیب بوده، حاجی غلام سخی باشنده ولایت فراه و میرولی باشنده ولایت هلمند به عنوان این قاچاق‌چیان بزرگ نام گرفت.
آقای احمدی درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌سازد در این روزها جنگ در ولایت جنوبی هلمند به شدت افزایش یافته و در چندین ولایت دیگر در کشور همچنان جنگ جریان دارد. هلمند یکی از ولایت‌های ناآرام طی سالیان اخیر بوده که در آن کشت تریاک به یکی از عایدات اصلی گروه‌های مخالف مسلح دولت تبدیل شده است.
افغانستان بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر در سطح منطقه و جهان است. هنوز هم 20 ولایت به نحوی متأثر از کشت خشخاش بوده و بالاتر از 80 درصد تریاک جهان به تنهایی در افغانستان تولید می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *