دونالد ترامپ، رییسجمهور امریکا میگوید که دیروز (دوشنبه، ۱ سرطان) ۱۹ میلیون بشکه نفت از تنگهی هرمز خارج شده است.
ترامپ با نشر پستی در تروثسوشیال، خروج این مقدار نفت از تنگهی هرمز را بهعنوان «رکورد تمام دورانها» توصیف کرده است.
او افزوده است: «قیمت نفت در حال کاهش است و جهان مکانی بسیار امنتر است.»
ایران پس از امضای تفاهمنامهی پایان جنگ با امریکا، تنگهی هرمز را بهروی تردد کشتیهای تجاری و نفتکشها باز کرد و متعهد شده است که طی ۳۰ روز ماینهای کارگذاریشده در این آبراه را پاکسازی کند.
تنگهی هرمز در پی آغاز حملات امریکا و اسرائیل به ایران، از سوی سپاه پاسداران مسدود شد و به یکی از اهرمهای فشار برای تهران در این جنگ تبدیل شده بود.
در پی بسته شدن تنگهی هرمز، قیمت نفت در سراسر جهان افزایش چشمگیر یافت و سازمان بینالمللی انرژی، از بحران سوخت در جهان هشدار داد.