huckers

چگونه هکرها حمله می‌کنند

هم‌اکنون‌میلیون‌ها هکر، اسپمر و اسکمر در حال تلاش سخت‌‌اند. آن‌ها به دنبال سرقت شماره‌های شخصی، اطلاعات حساب‌های بانکی و رمز شبکه‌های اجتماعی کاربران‌اند و با هر‌یک از این‌ها، قادر به ضربه زدن به آن‌ها خواهند شد. بخش ترس‌ناک قضیه‌ این است که هرکسی می‌تواند یک هکر باشد. بهترین راه این است که روش کار هکرها را بدانید. وقتی این را فهمیدید،‌ می‌توانید از ‌هزاران حمله در امان بمانید. در این‌جا پنج استراتژی رایج دنیای هک را مورد اشاره قرار می‌دهیم.

اسکم‌های فیشینگ: یک مرتبه بخت یار تان می‌شود. یک پرنس نایجریایی شما را برای خارج کردن ‌میلیون‌ها دالر پول از کشورش انتخاب کرده است. با کمی تلاش و صرف چند دالر، می‌توانید بخشی از ثروت او را بعد از خروج از کشورش صاحب شوید. نکته‌ی اصلی این کلاه‌برداری‌ها در این است که از شما خواسته می‌شود اطلاعات شخصی یا بانکی ارسال کنید یا حتا مبلغی پول بپردازید. البته که اطلاعات یا پول شما مستقیم به دست هکر‌ها می‌رسد. بنابراین، قبل از واکنش نشان دادن به این ای‌میل‌ها، کمی از منطق خود تان کمک بگیرید. چرا باید برای کسی پول یا اطلاعات شخصی‌ تان را بفرستید؟

تروجان‌ها: بسیاری هکرها دنبال وارد کردن یک ویروس به کامپیوتر شما‌‌اند. چیزی که وقتی نصب شد، بتواند هر‌آن‌چه را شما تایپ می‌کنید، ثبت و برای سازنده‌اش ارسال کند. یا حتا به ارسال ای‌میل‌های اسپم و ترتیب دادن حملات از مبدا‌ کامپیوتر شما بپردازد. برای انجام این کار، هکرها ویروس را جای چیزی بی‌خطر قالب می‌کنند که به آن تروجان هورس (اسب تراوا) گفته می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای ارسال آن، ای‌میل‌های فیشینگ است. مثلا ای‌میلی که وانمود می‌کند از طرف اداره‌ی پست است یا حتا بانک شما. مشکلی در یک جا‌به‌جایی یا انتقال پول وجود داشته و شما باید فایل ضمیمه‌ی ای‌میل را دریافت کنید تا از آن با خبر شوید. موارد مشابه در فیس‌بوک و توییتر هم مشاهده شده است. مثلا می‌خواهید ویدیویی را مشاهده کنید، ولی در عوض یک پنجره‌ی پاپ-آپ باز شده و می‌گوید که باید پخش‌کننده‌ی ویدیوی تان را به‌روز کنید. فایل به‌روز‌رسانی، دقیقا همان تروجان است. برای مراقبت در مقابل این خطر، علاوه بر حواس‌جمع بودن، باید برنامه‌های امنیتی مناسبی هم روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید.

دانلود Drive-by: دانلود‌های drive-by وقتی رخ می‌دهد که فایلی بدون اجازه و اطلاع کاربر روی کامپیوتر وی دانلود یا نصب شود. چنین دانلودهایی در هر‌مورد و هر‌جایی ممکن است رخ دهد. برنامه‌های امنیتی کامپیوتر خوب اند، ولی نه همیشه. بسیاری برنامه‌های دیگر روی کامپیوتر شما ضعف‌هایی دارند که هکرها از آن‌ها برای عبور از نرم‌افزارهای امنیتی استفاده می‌کنند. برای استفاده از این ضعف‌ها، هکرها سایت‌هایی درست می‌کنند که کدهای مخرب داخل آن‌هاست. شما با کلیک روی لینکی در یک ای‌میل فیشینگ، ممکن است سر از چنین سایت‌هایی دربیاورید. برای امن ماندن، باید برنامه‌های خود را به‌روز نگه دارید. هم‌چنین همیشه اطمینان کسب کنید که فلش و جاوا روی کامپیوتر تان به‌روز باشند؛ زیرا این دو نیز مورد توجه کامل هکرها قرار دارند.

دور زدن رمزهای عبور: در دنیای واقعی تعداد کمی از هکر‌ها را می‌شود یافت که زحمت حدس زدن رمزهای عبور مردم را آن‌طوری که در فیلم‌های سینمایی دیده می‌شود، به خود شان بدهند. در عوض آن‌ها رمزها را دور می‌زنند. ممکن است با حمله به سایت یک شرکت یا شبکه‌ی اجتماعی، یک‌باره تعداد زیادی رمز را سرقت کنند و اگر شما یک رمز را برای تعداد زیادی از حساب‌های خود به کار می‌برید، آن وقت جای نگرانی بیش‌تری هست. علاوه بر استفاده از تأیید دو مرحله‌ای برای ورود به حساب کاربری‌ تان، حتما اطمینان حاصل کنید که رمز عبور حساب‌های مختلف تان با یک‌دیگر فرق دارند. شاید توصیه‌های اینتل در زمینه‌ی رمزهای قوی به کمک ‌تان بیاید.

استفاده از وای-فای آزاد: شاید شما هم در خانه یک شبکه‌ی وای-فای ترتیب داده باشید. آیا آن را رمزنگاری هم کرده‌اید؟ بدون رمزنگاری ارتباطات بیسیم،‌ هکرهایی که در همسایگی باشند، می‌توانند به شبکه‌ی وای-فای شما وصل شوند. می‌توانند هر‌چیزی را ببینند و ثبت کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *