هشدار از جاری‌شدن سیلاب

اداره تنظیم امور آب از جاری‌شدن سیلاب در برخی از حوزه‌های دریایی کشور هشدار داد

اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان از وقوع سیلاب و بلندرفتن سطح آب دریاها در برخی از ساحات حوزه‌های دریایی کشور هشدار داده است.

در اعلامیه‌ی این اداره آمده است که براساس نتایج تحلیل آمارهای بارندگی و با در نظرداشت پیش‌بینی اداره هواشناسی و سازمان‌های جهانی، از امروز، جمعه برای سه روز (۱۷ – ۱۹ ثور) احتمال وقوع سیلاب‌های ناشی از باران و بلندرفتن سطح آب دریاها ناشی از ذوب‌شدن برف پیش‌بینی شده است.

در اعلامیه آمده است که احتمال وقوع سیلاب‌های ناشی از بارندگی و بلندرفتن سطح آب در مسیر دریاهای حوزه‌ی پنج آمو، حوزه‌ی شمال، حوزه‌ی هریرود، حوزه‌ی دریایی هلمند و حوزه‌ی دریایی کابل شامل کوکچه، تالقان، بغلان، بامیان، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، کوشک و کاشان، غور، هرات، فراه، هلمند، پنجشیر، غوربند، کاپیسا، ننگرهار کنر، لغمان، کابل، خوست و پکتیکا متصور است.

در اعلامیه همچنان از افرادی که در پایین‌دست مناطق ذکرشده زندگی می‌کنند، خواسته شده است تا از نزدیک‌شدن در کنار دریاها هنگام سیلاب و آب‌خیزی خودداری کنند.

این اداره از افرادی که در بالادست دریاهای یادشده زندگی می‌کنند، نیز خواسته است که هنگام بلندرفتن سطح آب و یا جاری‌شدن سیلاب به مناطق پایین‌دست اطلاع دهند تا از تلفات انسانی جلوگیری شود.

این درحالی است که براساس آخرین آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، از ۱۲ ثور تا کنون ۶۹ نفر در ۲۲ ولایت کشور از اثر جاری‌شدن سیلاب جان باخته، ۳۰ نفر زخمی شده و ۳۰ نفر دیگر مفقود شده‌اند.

همچنان، آمارهای این وزارت نشان می‌دهد که در حدود یک هفته‌ی اخیر، نزدیک به دوهزار و ۷۰۰ منزل مسکونی به‌گونه‌ی کلی و قسمی تخریب و صدها جریب زمین نیز از بین رفته است.