هفت ماه پس از نشست ژنو؛ شرط‌ها چه بود و تعهدات چقدر اجرا شد؟

هفت ماه پس از نشست ژنو؛ شرط‌ها چه بود و تعهدات چقدر اجرا شد؟

عبدالمطلب فراجی

اشاره: این گزارش توسط مرکز تحقیقی پیک تهیه شده و اطلاعات روز در مورد ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش مسئولیتی ندارد. اطلاعات روز در یک تفاهم رسانه‌ای این گزارش را نشر می‌کند. مسئولیت محتوایی و حقوقی این گزارش برمی‌گردد به مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک.

باگذشت هفت ماه از برگزاری نشست ژنو برای افغانستان، تنها یک‎ونیم درصد از کمک‎های وعده‌شده عملی شده‎، اما از عملی‎شدن وعده‎های دولت افغانستان خبری نیست.

مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک در یک بررسی تازه از چگونگی پیش‎رفت‎ها و عمل‎کردهای دولت افغانستان و کشورهای کمک‌کننده در امر تطبیق شرط‎ها و وعده‎های اعلام‌شده‎ی نشست ژنو، دریافته ‎است که از مجموع بیش از ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دالر کمک وعده‌شده‎ی این نشست، تنها ۲۳۳ میلیون و۴۰۰هزار دالر ازسوی کشورهای آلمان و دنمارک و سازمان جهانی سارک (اتحادیه همکاری‎های منطقه‎‌ای جنوب آسیا) به‎حساب دولت افغانستان رسیده‎ است.

ضمن تقاضای اطلاعات خبرنگار پیک از برخی سفارت‎های کشورهای کمک‌کننده در کابل، تنها سفارت جاپان به پاسخ ایمیل پیک، از پرداخت ۱۳۵ میلیون دالر به ‎دولت افغانستان خبر داد، اما وزارت مالیه این رقم را تأیید نکرد.

نشست ژنو که به‌‎منظور جلب کمک‌های مالی جهان برای افغانستان، در روزهای ۲۳ و ۲۴ نوامبر۲۰۲۰ به ‎میزبانی کشور فنلند، سازمان ملل‎ متحد و دولت افغانستان به‎‌گونه‌‎ی برخط (آنلاین) با شرکت نمایندگان ۶۶ کشور و۳۲ سازمان بین‌‎المللی برگزارشده بود، با اعلام بیش ‎از ۱۳میلیارد دالر«کمک مشروط» برای چهارسال آینده‎ی دولت افغانستان، پایان یافت.

آتش‎بس فوری و سراسری، حمایت از روند صلح با حفظ دستاوردهای دو دهه‎ی پسین، نقش و حضور پرمعنای زنان در روند صلح افغانستان، از مهم‎ترین شرط‎های کشورهای کمک‌کننده دراین نشست اعلام شده ‎است. آن‎چه که به باور شهلا فرید، استاد دانشگاه کابل، نقش معنادار زنان در پروسه‎ی صلح افغانستان، به‎ هیچ درصدی نمی‎رسد.

شرط‌های ده‎گانه‎ی کشورهای کمک‌کننده

عبدالهادی ارغندیوال، وزیر پیشین وزارت مالیه کشور، دقیقا دو روز پیش از برگزاری نشست ژنو به تاریخ ۱ قوس ۱۳۹۹ در نشست استجوابیه مجلس نمایندگان گفته بود: «نشست ژنو به هدف تمویل برنامه‌های توسعه‌ای افغانستان از سوی جامعه جهانی برگزار می‌شود و محور اصلی آن روی مسائلی مانند انرژی، ترانسپورت، آموزش ‎و پرورش، صحت و زراعت خواهد بود.» اما آن‎چه جامعه‎ی جهانی برای ادامه‎ی کمک‎ها و همکاری‎های‎شان با دولت افغانستان در نشست ژنو عنوان کرده‎ است، عبارتند از ده شرط اساسی که قرار ذیل‎اند:

  • حفظ و تقویت دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ۲۰ سال پسین،
  • استقرار آتش‌بس فوری و سرتاسری،
  • متعهد به دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر،
  • متعهد به انجام گفت‎وگوهای صلح و تطبیق مفاد و نتایج آن،
  • مبارزه‎ی معنادار و عینی با فساد،
  • احترام به تعهدات بین‌المللی و نهادهای دولتی افغانستان،
  • پیروی از اهداف توسعه‎ی پایدار ملل متحد،
  • جلوگیری از استفاده‎ی هراس‎افکنان از خاک افغانستان در برابر سایر کشورها،
  • ادامه‎ی چارچوب پاسخ‎گویی متقابل میان دولت افغانستان و جامعه‎ی جهانی،
  • تسهیل فعالیت‌های توسعه‌ای و بشردوستانه مشمول رفع موانع و مالیات غیرقانونی از راه فعالیت‌های کمک‌رسانی.

به ‎باور برخی از آگاهان مسائل سیاسی، این شرط‌ها دولت افغانستان را به ‎چالش کشیده ‎است.

صمیم صارم استاد دانشگاه و تحلیل‎گر مسائل سیاسی و اقتصادی، به‎ این باوراست که جامعه‎ی جهانی مانند گذشته‎ها چک سفید نه بلکه چک مشروط به دولت افغانستان داده ‎است و اگر این شرط‌ها عملی نشوند، افغانستان بار دیگر دستخوش یک بحران اقتصادی خواهد شد.

اما نذیراحمد کبیری معین پالیسی وزارت مالیه، می‎گوید که از سال ۲۰۱۰ به‎ این‎سو هیچ کمک جامعه‎ی جهانی بدون شرط نبوده و این روند مشروط، ادامه خواهد داشت.

سفارت جاپان در کابل، افزون‎ بر اظهار نگرانی از عملی‌نشدن تعهدات این نشست به پاسخ ایمیل خبرنگار پیک، نوشته ‎است: «اگرچه ما از تطبیق شرط‌های ذکرشده مطمئن نیستیم، اما اهداکنندگان بین‎المللی انتظار دارند دولت افغانستان اصول و اقداماتی را که در چارچوب مشارکت افغانستان توصیف شده ‎است به‎طور مناسب حفظ و اجرا کند. در گفت‎وگوی منظم و صریح خود با دولت افغانستان، ما این موضوع را پی‎گیری خواهیم کرد.»

سفارت جاپان دراین نامه افزوده ‎است که این کشور مطابق به تعهد نشست ژنو تا چهار سال آینده، هرسال ۱۸۰ میلیون دالر را در بخش‎های مختلف برای افغانستان کمک خواهد کرد.

کمک‎های وعده‌شده (رسمی و شفاهی)

وزارت مالیه کشور، کل کمک‎های وعده‌شده‎ی این نشست را بیش از ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دالر برای چهار سال آینده اعلام کرده و افزوده‎ است که از میان ۶۶ کشور و ۳۲ سازمان بین‎المللی اشتراک‌کننده در نشست ژنو، اتحادیه اروپا، بانک جهانی، بانک توسعه‎ای آسیایی، سازمان سارک و ۲۳ کشور دیگر، از جمله کمک‌کننده‎هایی‌اند که این ‎مقدار پول را «وعده‎ی شفاهی» کرده‎اند. از این میان، تنها سازمان سارک و کشورهای آلمان و دنمارک ضمن ارائه سند امضاشده، بیش از ۲۱۷ میلیون دالر را در سال روان میلادی برای دولت افغانستان «وعده‎ی رسمی» کرده‎اند.

این کشورها ضمن وعده‎ی کمک شفاهی بیش از ۳ میلیارد و ۳۵۶ میلیون دالر در سال ۲۰۲۱، ادامه‎ی رسمی کمک‎ها تا چهار سال آینده را مشروط بر عملی‌شدن شرط‌ها و تعهدات ازسوی دولت افغانستان اعلام کرده‎اند.

کمک‎هایی که در مقایسه با نشست بروکسل در سال ۲۰۱۶ کم‎ازکم ۱۵ درصد کاهش یافته ‎است. هرچند مسئولان وزارت مالیه، کاهش کمک‎ها برای افغانستان در نشست‎های یک دهه‎ی پسین را یک روند معمول دانسته، می‎گویند: «به‎ هراندازه که عواید بالا می‎رود، سطح کمک‎ها کاهش می­یابد و این یک روند روبه خودکفایی برای افغانستان است.»

اما برخی از آگاهان مسائل اقتصادی، به‎ این باورند که افغانستان درحال‎حاضر با بدترین وضعیت اقتصادی روبه‎روست و کلان‎ترین عامل کاهش کمک‎ها نیز ناکامی حکومت در اجرای وعده‎های این کشور به ‎جامعه‎ی جهانی ‎است.

صمیم صارم کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه، می‎گوید: «درحالی‎که چندین سال است،افغانستان در بدترین وضعیت اقتصادی به‎سر می‎برد، این چگونه روند روبهخودکفایی ا‎ست؟»

یک ماه پیش‎ هم رییس‌جمهور غنی در نشستی زیر نام «فرصت تغییر بازی؛ خروج نیروهای ناتو و امریکا از افغانستان» در دانشگاه کابل گفت: «حداقل دو میلیارد دالر از کمک‎های بین‎المللی، بسیار زود می‎رسد.» اما نگفت که این پول، شامل کمک‎های وعده‌شده‎ی نشست ژنو بوده یا از کدام مجرای دیگری می‎رسد.

وزارت مالیه در این باره چیزی نمی‎داند، اما آقای هلمند رییس کمیسیون امور بین‎المللی مجلس نمایندگان، شک دارد که این پول شامل همین کمک‎های وعده‌شده‎ی نشست ژنو است و به‎ احتمال بیش‎تر درصورت ناکامی حکومت، این پول‎ها به ‎دولت افغانستان نخواهد رسید.  

تعهد و عمل‎کرد دولت افغانستان

یک روز پس از نشست ژنو، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان با استقبال از کمک‎های وعده‌شده‎ی جامعه‎ی جهانی در این نشست اعلام کرد که این کشور به تعهدات خود در زمینه‌ی شفافیت و حسابدهی از طریق تطبیق برنامه‌ها در روشنایی سند چارچوب صلح و توسعه، به‎ مردم افغانستان و شرکای بین‌المللی، پاسخ‌گو بوده و به تطبیق و تحقق آن تأکید می‌کند.

تعهدی ‎که به ‎باور برخی از آگاهان مسائل سیاسی و نمایندگان مردم در شورای ملی، نشانه‎ای از عمل‎کرد آن به‎نظر نمی‎رسد.

شهلا فرید آگاه مسائل سیاسی و حقوقی و استاد دانشگاه کابل، به ‎این باوراست که نقش و حضور معنادار زنان در پروسه‎ی صلح و حکومت‎داری، تعهد تازه‎ای نیست. چنان‎که دولت افغانستان پیش از این ‎هم در تطبیق پلان عمل قطع‎نامه‎ی ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد ناکام بوده ‎است.

بر بنیاد معلومات کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، هنوزهم دولت افغانستان نتوانسته حداقل سهم ۳۰ درصد زنان در نهادهای دولتی را تکمیل کند.

آتس‎بس سراسری، مبارزه با فساد و جلوگیری از کشت و قاچاق مواد مخدر، از دیگر مهم‎ترین تعهداتی‎اند که به ‎باور برخی آگاهان و نمایندگان مردم، ناکامی دولت افغانستان را در امر عملی‌شدن این تعهدات به‎وضوح نشان می‎دهد.

به‎ باور آقای صارم، مهم‎ترین شرطی‎که در اولویت آمده (آتس‎بس فوری و سراسری)، متأسفانه برعکس این امر همه‎روزه ده‌ها تن از شهروندان ملکی و نظامی در ولایت‎های مختلف کشور کشته و زخمی می‎شوند.

اما هلمند هلمند رییس کمیسیون امور بین‎المللی مجلس نمایندگان در حالی‎که از کشوری نام نمی‎برد، آتش‎بس سراسری و جلوگیری از کشت و قاچاق مواد مخدر را بالاتر از توان دولت افغانستان دانسته، می‎گوید که دراین دو مسأله دستان بیرونی شریک‌اند و دولت افغانستان کاری کرده نمی‎تواند.

چنان‎که به‎ تازگی، معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله‎ی کشور، از افزایش ۴۵ درصدی کشت و تولید مواد مخدر در مقایسه با سال گذشته خبر داده و پیش از این، سازمان ملل متحد نیز گزارش مشابهی در این باره منتشر کرده ‎است.

بااین‎هم مقام‎های دولت افغانستان به ‎این باورند که جامعه‎ی جهانی همان‎گونه که در نشست‎های توکیو، لندن و بروکسل در دو دهه‎ی پسین با درک نیازمندی‎های مردم افغانستان به ‎کمک‎های‌شان ادامه داده‎اند، در آینده نیز ادامه خواهند داد. اما با تفاوت این‎که نشست ژنو همزمان با آغاز خروج نیروهای ناتو از افغانستان رقم خورده ‎است.

نذیراحمد کبیری، معین پالیسی وزارت مالیه، مدعی ا‎ست که باوجود همه‌ی چالش‎ها و دشواری‎ها، کم‎ازکم ۵۰ درصد از شرط‌ها و وعده‎های نشست ژنو از سوی دولت افغانستان عملی شده‎ است. اما نمی‎گوید که در کدام بخش‎ها چه‎کاری انجام شده‎ است.

آقای کبیری در گفت‎وگو با خبرنگار پیک، می‎پذیرد که پیش از این مدیریت، نظارت و مسئولیت گزارش‎دهی از عمل‎کرد حکومت در پیوند به نشست‎های اقتصادی بین‎المللی برای افغانستان، از وزارت مالیه بود، اما سر از برگزاری نشست ژنو، این مسئولیت به اداره‎ی امور ریاست‌جمهوری انتقال کرده ‎است.

بااین‎حال مسئولان اداره‎ی امور ریاست‌جمهوری، از پیشرفت‎ها در تطبیق وعده‎های نشست ژنو سخن گفته و در پاسخ به تقاضای اطلاعات خبرنگار پیک نگاشته‎اند: «کمیته­های تخنیکی زیرنظر اداره معینان و رییسان در نهادهای مستقل و وزارت‎خانه­ها ایجاد شده، برای ۷۶ اداره دولتی، پلان عمومی و پلان سال روان میلادی شریک شده که با تکمیل و توحید آن با ریاست‌جمهوری و جامعه­ی جهانی شریک خواهد شد.»

مسئولان اداره‎ی امور به ‎استثنای همین پاسخ کتبی، به پرسش‎های کلیدی گزارش و همچنان توضیح و تشریح «پلان عمومی» و «کارکرد کمیته‎های یادشده»، هیچ پاسخی ارائه نکرده‎اند.