تأکید افغانستان و عربستان برای گسترش روابط استراتژیک

اطلاعات روز: اشرف غنی احمدزی در سفرش به عربستان سعودی با شهزاده سلمان ابن عبدالعزیز، ولی‌عهد و وزیر دفاع آن کشور روی گسترش روابط استراتژیک میان دو کشور بحث کرده است. در خبرنامه‌ی دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری آمده، در این دیدار هردو جانب روی نقش عربستان در روند صلح و تحکیم ثبات در افغانستان، مسایل اقتصادی و مشکلات تاجران و کارگران افغان در عربستان سعودی بحث کرده‌اند.

بر اساس این خبرنامه، در این دیدار اشرف غنی احمدزی گفت: «افغانستان از عربستان منحیث کشور دوستش می‌خواهد تا در چوکات همکاری‌های منطقه‌ای، نقش مؤثر خود را در تأمین صلح و ثبات در افغانستان ایفا کند». اشرف غنی با اشاره به اهمیت همکاری‌های منطقه‌‌‌ای افزود که افغانستان خواستار روابط گسترده‌ی اقتصادی با عربستان سعودی است.

به‌دنبال آن، ولی‌عهد شهزاده سلمان ابن عبدالعزیز آل سعود گفت که عربستان برای افغانستان ارزش قایل است و کشورش خواستار گسترش روابط بیش‌تر و همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف با افغانستان است. او می‌گوید، کشورش برقراری صلح و ثبات در منطقه را یک ضرورت دانسته و از هیچ نوع کمک برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان دریغ نمی‌کند.

در پایان این دیدار، هردو جانب فیصله کردند که برای بحث تفصیلی بیش‌تر روی موضوعات یاد شده، هیأت موظف شود. این نخستین سفر رسمی رییس جمهور احمدزی پس از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری به خارج از کشور است. قرار است امروز رییس جمهور در رأس یک هیأت بلندربته به چین سفر کند.