SM

پس از تسلط طالبان بیش از «دو میلیون» شناسنامه‌ الکترونیک توزیع شده است

اداره‌ ملی احصائیه و معلومات حکومت طالبان اعلام کرده که پس از حاکمیت این گروه دو میلیون و ۱۷۷ هزار شناسنامه الکترونیک توزیع شده است.

شناسنامه‌های الکترونیک در حال حاضر همانند پاسپورت با لوگوی حکومت پیشین (جمهوریت) توزیع می‌شوند. قرار بود که طالبان لوگوی حکومت خود را اضافه کنند؛ اما تاکنون چنین نشده است.

فقیرمحمد زیار، سرپرست اداره‌ ملی احصائیه و معلومات طالبان امروز (پنج‌شنبه، ۱۰ سنبله) در یک نشست خبری گفته است که این اداره از رهگذر توزیع شناسنامه‌های الکترونیک و عرضه خدمات طی یک سال اخیر، مبلغ یک میلیارد و ۶۰ میلیون افغانی عواید، جمع‌آوری کرده است.

حکومت طالبان با از سرگیری روند توزیع شناسنامه الکترونیک، هزینه شناسنامه را از ۱۰۰ افغانی به ۳۰۰ افغانی افزایش داد.

سرپرست اداره احصائیه و معلومات افزوده است که در حال حاضر ۶۸ مرکز توزیع شناسنامه الکترونیک در سطح کشور از جمله ۱۵ مرکز در کابل و ۵۳ مرکز در ولایت‌ها فعال هستند.

به گفته‌ این اداره، از آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی تاکنون مجموعا ۸.۲ میلیون شناسنامه طی مراحل یا توزیع شده است.

توزیع شناسنامه‌ الکترونیک روند جنجالی است که به گفته‌ شهروندان به کندی پیش می‌رود. این روند در ماه ثور سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود.

در اوایل توزیع این روند در حکومت پیشین، درج واژه «افغان» به‌عنوان ملیت و فهرست اقوام، موارد جنجالی در روند توزیع شناسنامه‌ الکترونیک بوده است.