پولیس کابل: برخی از مقام‌های دولتی با آدم‌ربایان همکاری‌ دارند

اطلاعات روز: مقام‌های فرماندهی پولیس کابل اعلام کردند که شماری از مقام‌های دولتی با آدم‌ربایان همکاری‌ دارند و این مسئله مشکلات جدی را فراراه پولیس به‌وجود آورده است. به گفته‌ی مقام‌های این فرماندهی، تاجران و سرمایه‌داران در کابل به حمایت برخی از مقام‌های دولتی، از سوی آدم‌ربایان و سارقان مسلح اختطاف می‌شوند.

جنرال ظاهر ظاهر، فرمانده پولیس کابل دیروز در کابل گفت که مأموران پولیس کابل در بازداشت آدم‌ربایان و دزدان مسلح تا حدی موفق بوده‌اند؛ اما حمایت شماری از مقام‌های دولتی از چنین افراد، در برخی موارد کار پولیس را با چالش جدی مواجه کرده‌ است. او در این زمینه از مردم کابل کمک خواست.

به نقل از بخدی، جنرال ظاهر گفت، آدم‌ربایان و سارقان مسلحی‌ که حمایت برخی از مقام‌های دولتی را با خود دارند، تاجران و سرمایه‌داران را اختطاف می‌کنند. اما او مشخص نکرد که چه تعداد و کدام مقام‌ دولتی در حمایت از آدم‌ربایان در کابل قرار دارند. اما آن‌چه مردم و فعالان مدنی از نهادهای امنیتی توقع دارند، این است که نام این افراد را فاش کند.

ولی چنین کاری هنوز از سوی آنان صورت نگرفته‌ است. آنان در برخی موارد گزارش داده‌اند، شماری از مقام‌های بلندرتبه‌ی دولتی در حمایت از آدم‌ربایان، قاچاق‌بران و سارقان مسلح قرار دارند. با این حال، جنرال ظاهر گفت،‌ حبیب‌ استالف، سردسته‌ی آدم‌ربایان اعتراف کرده بود که شماری از افراد شامل نظام با او همکاری‌ داشته‌اند.

او این اظهارات را دیروز در نشست مشوره‌دهی پولیس کابل با نمایندگان نواحی مختلف شهر کابل بیان کرد. این نشست به منظور همکاری‌ مردم با پولیس و در کل برای کاهش جرایم جنایی در کابل برگزار شده بود. جنرال ظاهر در این نشست در بخش دیگر سخنانش گفت، در حال حاضر عملکرد پولیس در سطح توقعات مردم نیست و این مسئله به غیرمسلکی و بی‌سواد بودن تعداد‌ زیادی از منسوبان پولیس‌ بر‌می‌گردد.

جنرال ظاهر تشکیل پولیس ملی در یک زمان کوتاه را یکی از دلایلی خواند که به گفته‌ی او، کار پولیس را با چالش‌ها موجه کرده است: «این مسئله سبب شده تا عملکرد پولیس مطابق توقعات مردم نباشد». او افزود که اکنون ۶ هزار پولیس بی‌سواد در کابل داریم و این افراد هیچ‌گونه تحصیل نکرده‌اند. او در آخر گفت که بسیاری از تفنگ‌داران و زورگویان در شهر کابل وجود دارند که همواره مانع تطبیق قانون در پایتخت شده‌اند.