شهرهای شش ولایت کشور تا سه ماه آینده تحت پوشش شبکه‌ی دیجیتال قرار می‌گیرند

اطلاعات روز: مسئولان وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور اعلام کردند که تا سه ماه آینده شماری از شهرهای بزرگ ولایت‌ها، تحث پوشش شبکه‌ی تلویزیونی دیجیتال قرار می‌گیرند. شهرهاى هرات، قندهار، غزنى، ننگرهار، قندوز و مزار شریف از جمله‌ی ولایت‌هایی ‌اند که در موعد یاد شده تحت پوشش شبکه‌ی تلويزيونی ديجيتال قرار خواهند گرفت.

بر اساس معلومات وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور، اين رقم تا يک سال آينده به ٢٠ شهر افزايش داده خواهد شد. خير محمد فيضى، معاون اداره‌ی تنظيم خدمات مخابراتى این وزارت روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت، در سه سال آينده تمام شهرهاى بزرگ‌ تحت پوشش اين خدمات قرار خواهند گرفت.

به گفته‌ی او، با ايجاد شبکه‌ی تلويزيون ديجيتالى، سرمايه‌گذارى در بخش تاورها و ترانسميترهاى نشراتى توسط شبکه‌هاى تلويزيونى صفر و مصارف ماهانه‌ی آنان پایين می‌آید: ‌«مصارف ماهانه‌ی يک ایستگاه تلويزيونى براى نشرات در یک شهر‌ پرنفوس، به ١١٤٤ دالر امريکايى کاهش خواهد یافت».

سيستم تلويزيونی ديجيتال، نسبت به سیستم انالوگ، در قسمت عرضه‌ی برنامه‌هاى نشراتى با استفاده از کمترين تخصيص فريکونسى، کيفيت عالى در بخش‌های صدا و تصوير، کاهش در مصارف مالى، عرضه‌ی خدمات تلويزيونى به تمام نقاط کشور به شکل ثابت و سيار، ارتقاى کيفيت برنامه‌ها و دسترسى به چينل‌هاى تلويزيونى خارجى، برترى دارد.

يک فريکانس تلويزيون انالوگ، براى ١٥ چينل تلويزيونى ديجيتل کافی است. سيستم دیجیتل برای نخستین بار در کشور در ماه سنبله سال روان در شهر کابل افتتاح شد. اما در حال حاضر تمام ولایت‌های کشور از این مهم مستفید نیستند. مردم از وزارت مخابرات و فن‌آوری کشور تقاضا دارند که در  این زمینه توجه‌‌ جدی را به خرج دهد.

اما امیرزی سنگين، سرپرست وزارت مخابرات و فن‌آوری دیروز در این مورد گفت، با آمدن شبکه‌ی ديجيتال براى تلويزيون‌هایی که در کابل نشرات دارند، زمينه فراهم می‌شود تا در همه‌ی نقاط کشور نشرات داشته باشند. او افزود، با عملى شدن شبکه‌ی نشراتى تلويزيون ديجيتالی، در پنج سال آينده در عرصه‌ی رسانه‌ها در کشور تحول انقلابى خواهد آمد.

هم اکنون ٣٥ تلويزيون و ٦٢ راديو در کابل و ٥٤ تلويزيون و ١٦٠ راديوى محلى در ولايت‌های کشور فعاليت دارند؛ اما آنان به دلیل مصارف گزاف در سیستم انالوگ، نتوانسته‌اند در سراسر کشور نشرات داشته باشند. با عملى شدن سیستم دیجیتال، محدوديت فريکانس رفع شده و تلويزيون‌ها می‌توانند با کیفیت بالا و هزينه‌ی کم‌تر نشرات سراسرى داشته باشند.