تونل سالنگ
عکس: آرشیف

وزارت فواید عامه: منبعی برای تمویل بازسازی شاهراه سالنگ پیدا نشد

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت فواید عامه‌ی کشور می‌گویند، شاهراه سالنگ نیاز به بازسازی دارد؛ اما هنوز منبعی تمویل برای بازسازی این شاهراه پیدا نشده است. احمد شاه وحید، معاون امور ساختمانی این وزارت روز گذشته به رسانه‌ها گفت که 109 کیلومتر جاده از منطقه‌ی تاجیکان جبل‌‌السراج تا پل دوشی ولسوالی دوشی بغلان نیاز به بازسازی دارد.

به گفته‌ی او، برای بازسازى اين جاده ‌صد ميليون دالر امريکايى نياز است و در حال حاضر ما این مبلغ را در اختیار نداریم. اما وحید افزود، در حال حاضر وزارت فوايد عامه تلاش دارد تا منبع تمويلی براى اين پروژه پیدا کند. او گفت، اگر بازسازی این شاهراه آغاز شود، حين بازسازى، بايد اين شاهراه براى مدت سه ماه به روى ترافيک مسدود شود.

مردم در صورت مسدود شدن شاهراه سالنگ، مى‌توانند از کوتل شيبر ولایت باميان به ولايت‌های شمالى سفر کنند؛ اما اين راه نسبت به سالنگ طولانى‌تر است. در همین حال، شماری از رانندگان و مسافران شا‌هراه سالنگ از خرابی جاده‌ها در این مسیر به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

به باور آنان، قسمت‌هاى زياد اين جاده، از ولسوالى جبل‌السراج پروان تا ولسوالى خنجان ولايت بغلان، تخريب شده است. رانندگان باور دارند، به همين دليل، موتر در این مسیر زياد عوارض مى‌کند و مسافران با مشکل مواجه می‌شوند. شاهراه سالنگ از شاهراه‌های مهم کشور است که ولایت‌های شمالی را با کابل وصل می‌کند.