خواست ۲۷ کشور از طالبان: تصمیم ممنوعیت آموزش دختران را لغو کنید

گروهی از کشورها که خودشان را «دوستان زنان افغانستان» عنوان می‌کنند، در یک بیانیه‎‌‌ی مشترک بر احترام به حق تحصیل برای همه شهروندان افغانستان به‌شمول دختران تأکید کرده و از طالبان نیز خواسته‌اند که به حق آموزش احترام بگذارند و به تعهد خود برای بازگشایی مکاتب به‌روی تمام دانش‌آموزش پابند باشند.

این گروه از کشورها شامل ۲۷ کشور از جمله امریکا، بریتانیا، قطر، استرالیا، بنگلا‌دیش، بجلیم، کانادا، چاد، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، اندونزیا، ایرلند، ایتالیا، جاپان، لبنان ، لیتوانیا، ناروی، لهستان، سنت وینسنت و گرنادین، اسلوونی، سریلانکا، سوید، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی هستند.

این کشورها نگرانی عمیق خود را در رابطه با کاهش روزافزون احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان ابراز کرده‌اند.

آنان از طالبان خواسته‌اند که فوراً ممنوعیت آموزش متوسطه دختران در افغانستان را که بیش از یک سال است برقرار است، لغو کنند.

کشورهای دوست زنان افغانستان تأکید کرده‌اند که تصمیم طالبان برای حذف دختران از مکاتب منعکس‌کننده‌ی خواست اکثریت مردم افغانستان نیست و این امر افغانستان را به تنها کشوری در جهان تبدیل می کند که آموزش متوسطه دختران را ممنوع می‌کند.

آنان به اهمیت آموزش همه شهروندان افغانستان برای ثبات اقتصادی اشاره کرده و گفته‌اند که محرومیت از آموزش مانع از مشارکت زنان و دختران در رشد و شکوفایی اقتصادی آینده افغانستان می‌شود.

علاوه بر این، این کشورها بر یافته‌های مجمع جهانی اقتصاد تأکید کرده که ممنوعیت کار زنان در بخش‌های دولتی و رسمی باعث می‌شود تولید ناخالص داخلی افغانستان در کوتاه‌مدت حداقل ۶۰۰ میلیون دلار کاهش یابد.

آنان به خطرات فزاینده مرتبط با اختلال در دسترسی دختران به آموزش نیز اشاره کرده و گفته‌اند که این امر باعث ازدواج‌های زودهنگام و اجباری کودکان خواهد شد.

اعضای این گروه از هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) درخواست کرده‌اند تا به نظارت دقیق و گزارش در مورد وضعیت زنان ادامه دهد.

آنان از نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده‌اند تا به تعامل با تمامی بازیگران و ذی‌نفعان سیاسی مرتبط افغانستان، از جمله مقامات ذی‌ربط، در مورد این موضوع، مطابق با مأموریت یوناما، ادامه دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *