کشف یک گوشت‌خوار جدید: اولینگیتو از خانواده‌ی راکون‌ها

محققان در آمریکا یک گونه پستان‌دار گوشت‌خوار را تازه کشف کرده‌‌اند که در جنگل‌‌های بارانی کلمبیا و اکوادور زندگی می‌‌کند. آنان این جانور را اولینگیتو (Olinguito) نام گذاشته‌‌اند. در ۳۵ سال گذشته هیچ‌حیوان گوشت‌‌خوار دیگری در نیم‌‌کره‌ی غربی کشف نشده بود. شناسایی این پستان‌دار، بیش از یک دهه طول کشیده است.

محققان می‌گویند، چنین کشفی در قرن بیست و یکم، بسیار نادر است. این کشف را گروهی از محققان در مؤسسه‌ی اسمیتسونین در واشنگتن، پایتخت آمریکا، به نام خود ثبت کرده‌اند. سرنخ این کشف زمانی به دست آمد که کریستوفر هلگن، جانورشناس، به مجموعه‌ای از پوست و استخوان در موزیم شیکاگو بر خورد. او به بی‌بی‌سی در این باره می‌گوید: «یک کِشوی پر از پوست و استخوان را بیرون کشیدم. خشکم زده بود. جعبه‌ها را باز کردم و به جمجمه‌ها خیره شدم. این اناتومی‌ را قبلا هیچ‌جا ندیده‌ام».

دکتر هلگن، یکی از موزیم‌داران مجموعه‌ی پستان‌داران در موزیم ملی تاریخ طبیعی در واشنگتن است. این موزیم، بزرگ‌ترین بایگانی از پستان‌داران در جهان است. بیش از ۶۰۰ هزار گونه در کشوهای این مجموعه‌‌ دراز به دراز قرار داده شده‌اند تا جای کم‌تری بگیرند.

گم‌شده بین خویشاوندان

اولینگیتو بیش از یک قرن پیش مشاهده شد؛ اما آن را با حیوانات دیگر اشتباه گرفته‌اند. فن‌آوری‌های پیش‌رفته‌ی اخیر، به محققان فرصت داده است که دی‌ان‌ای را از قدیمی‌ترین نمونه‌های این موزیم استخراج کنند. اولینگیتوی ۳۵ سانتی‌متری، جدیدترین عضو خانواده‌ای از حیوانات است که راکون‌ها معروف‌ترین عضو آن هستند.

دکتر هلگن با مقایسه دی‌ان‌ای اولینگیتو با پنج‌گونه‌ی شناخته ‌شده‌ی دیگر، توانست کشفش را ثابت کند. حالا محققان می‌دانند که اولینگیتو بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۶ در باغ‌وحش‌های متعددی در آمریکا نمایش داده شده بود. آن را با اولینگا، یک خویشاوند خیلی نزدیک، اشتباه گرفته بودند و نمی‌توانستند سر در بیاورند که چرا این حیوان تولید مثل نمی‌کند.

اولینگیتو به باغ‌وحش‌های متعددی فرستاده شد، ولی نهایتا بدون آن که به‌درستی شناخته شود، جان سپرد. محققان تا‌کنون فقط بخشی از گونه‌های حیاتی کره‌ی زمین را شناسایی کرده‌اند. گونه‌های جدید حشرات، کرم‌های انگل، باکتری‌ها و ویروس‌ها مرتبا کشف می‌شوند، ولی کشف یک پستان‌دار جدید، نادر و کم‌نظیر است.

کریستوفر هلگن می‌گوید: «حیوانی مثل اولینگیتو، در همین قرن بیست و یکم کشف شده است. این یادآوری می‌کند که کره‌ی زمین هنوز به طور کامل اکتشاف نشده و حتا پستان‌دارانی هستند که هنوز شناخته نشده‌اند. اولینگیتو ما را به فکر فرو می‌برد تا بپرسیم: دیگر آن بیرون چه خبر است؟»

محققان می‌گویند، اگر هم کشف تازه‌ای‌- مثل اولینگیتو‌- رخ بدهد، مبتنی بر بایگانی یکی از همین موزیم‌های تاریخ طبیعی جهان خواهد بود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *