عکس: Shutterstock

وزارت حج و اوقاف طالبان: اخذ طویانه جواز شرعی ندارد

وزارت حج، ارشاد و اوقاف حکومت طالبان برای خطیبان نماز جمعه در این هفته، خطبه‌ی مشترک تهیه کرده که عنوان آن «مهر زنان و طویانه» است.

در این خطبه که نسخه‌ی آن امروز (چهارشنبه، ۲۳ قوس) در صفحه‌ی توییتر وزارت حج و اوقاف منتشر شده، آمده است که مهر، «خاص حق زن منکوحه است و اخذ طویانه جواز شرعی ندارد».

پولی که پدر عروس از خانواده‌ی داماد اخذ می‌کند، طویانه گفته می‌شود. در جامعه‌ی سنتی افغانستان مهر و طویانه هنگفت است و در برابر ازدواج جوانان مانع دانسته می‌شود.

وزارت حج، ارشاد و اوقاف طالبان در خطبه‌ی نماز جمعه همچنین گفته است که زنان قبل از ظهور دین اسلام از «انواع و اقسام حقوق مادی و معنوی خود محروم بودند… به آنان منحیث انسان نگاه نمی‌شد و مانند مال و متاع به ارث برده می‌شدند».

به نقل از این خطبه، پیامبر اسلام پس از بعثت برای پیروان خود اعلام کرد که زنان همانند مردان دارای حقوق‌ اند و از آن جمله مهر «تنها حق زن بوده و هیچ‌کسی بدون اجازه، حق تصرف و ملکیت آن را ندارد».

وزارت حج، ارشاد و اوقاف طالبان گفته است که در دین مقدس اسلام برای زنان «حقوق زیادی داده شده است که در سایر ادیان همانند آن دیده نمی‌شود».

این وزارت گفته است که «دین اسلام زنان را از رسم و رواج‌ها و ظلم‌های زمان جاهلیت نجات داده است».

سال گذشته هم ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان فرمان شش‌ماده‌ای را درباره‌ی حقوق زنان منتشر کرده بود که شماری از ماده‌های آن درباره‌‌ی نکاح، ازدواج و مهر زنان بود.

این در حالی است که طالبان پس از دست یافتن به قدرت محدودیت‌های گسترده‌ی بر حقوق و آزادی‌های زنان وضع کرده‌اند.

در حال حاضر این گروه زنان را از کار و دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش محروم کرده‌ است.