اطلاعات روز

عباس استانکزی با نماینده‌ی ویژه ازبیکستان درباره‌ی واردات برق صحبت کرد

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که شيرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی این وزارت با عصمت‌الله ارگاشف، نماینده‌ی ویژه رییس‌جمهور ازبیکستان برای افغانستان درباره‌ی مشکلات در انتقال برق وارداتی از آن کشور تلفنی صحبت کرده است.

حافظ ضیاء احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان امروز (شنبه، ۲۶ قوس) در رشته‌توییتی به نقل از استانکزی نوشته است که کمبود برق وارداتی، مشکلاتی را در کابل و شماری از ولایت‌ها به بار آورده است.

استانکزی از جانب ازبیکستان خواسته است که مقدار برق را به میزانی‌ که میان دو کشور توافق شده است، برساند.

به‌گفته‌ی معاون سخن‌گوی وزارت خارجه طالبان، ارگاشف مشکل یادشده را پذیرفت و افزوده است که با وزارت برق ازبیکستان در این مورد صحبت کرده است.

نماینده‌ی ویژه ازبیکستان گفته است که مسئولان برق این کشور دلیل کاهش برق صادراتی به افغانستان را کمبود تولید برق در ازبیکستان با فرارسیدن زمستان و همچنین برخی مشکلات فنی خوانده‌اند.

وی گفته است که مقدار برق صادراتی به افانستان نسبتا افزایش یافته است و تلاش می‌شود بیشتر شود.

افغانستان به برق وارداتی از کشورهای همسایه‌ی خود متکی است.

اخیرا برق وارداتی از ازبیکستان به افغانستان قطع شده است و در حال حاضر کابل پایتخت و ۱۱ ولایت با کمبود جدی برق مواجه شده‌اند.

برخی منابع می‌گویند که برق ازبیکستان به‌دلیل عدم پرداخت بدهی قطع شده است.

افغانستان ماه‌ها قبل حدود ۱۰۰ میلیون دالر از کشورهای همسایه‌ی خود به‌خاطر هزینه‌ی برق بدهکار بود. روشن نیست که برشنا چه مقدار از این بدهی را پرداخت کرده است. محدودیت بانکی چالش سد راه پرداخت پول برق دانسته می‌شود.