خبرنگاران

نی: ناپدیدشدن خبرنگاران در ۲۰ سال گذشته بی‌پیشنه بوده است

نهاد حمایت از رسانه‌های افغانستان (نی) می‌گوید که براساس آمار این نهاد، موارد خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری میلادی کاهش یافته، اما ناپدیدشدن خبرنگاران در ۲۰ سال گذشته اتفاق تازه بوده است.

نی می‌گوید که آمار این نهاد نشان می‌دهد که ۱۳۲ مورد خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌‌ای در افغانستان به ثبت رسیده است. این در حالی است که در سال پار دفتر نی ۱۵۹ مورد خشونت در برابر خبرنگاران را ثبت کرده بود.

مقایسه‌ی این آمار نشان می‌دهد که موارد خشونت علیه خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است.

از میان ۱۳۲ رویداد ثبت شده توسط نی در سال روان میلادی، دو مورد آن کشته، سه مورد فوتی، دو مورد زخمی، سه مورد احضار، پنج مورد ناپدید‌شدن، ۲۲ مورد لت‌وکوب، ۴۶ مورد تهدید و توهین و ۴۹ مورد بازداشت را در برمی‌گیرد.

نی در عین حال گفته است: «با وجود این‌که ما شاهد کاهش رویدادهای خشونت‌آمیز در سال ۲۰۲۲ هستیم، اما رویدادهای چون لت‌وکوب و بازداشت خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ به پیمانه‌ی زیادی وجود داشته است.»

این در حالی است که در یک سال و چند ماه گذشته صدها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بیکار شده‌اند و بیش از ۵۰ درصد رسانه‌های تصویری، نزدیک به ۴۸ درصد رسانه‌های صوتی، تمامی مطبوعات چاپی و ۸۰ درصد خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آنلاین نیز نشرات شان متوقف یا محدود شده است.

در گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان که دیروز (جمعه، ۹ جدی) منتشر شد، نیز آمده است که وضعیت آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در جریان سال جاری به‌شدت وخیم شده و خودسانسوری نیز به اوج رسیده است.

طبق یافته‌های این گزارش، آزادی «جامعه رسانه‌ای افغانستان» که در جریان دودهه‌ی گذشته بدست آمده بود، به سرعت به‌سوی محوشدن به پیش می‌رود.

در بخشی از این گزارش آمده است که مرکز خبرنگاران افغانستان در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی، دست‌کم ۲۶۰ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را که شامل تهدید، بازداشت و برخورد خشونت‌آمیز می‌شوند، ثبت کرده است.