وزارت خارجه زمان مأموریت دیپلمات‌ها را کاهش می‌دهد
عکس: آرشیف

طالبان در واکنش به وضع محدودیت ویزا بر اعضای این گروه توسط امریکا: فشار نتیجه نمی‌دهد

وزارت امور خارجه‌ی طالبان وضع محدودیت ویزا از سوی امریکا بر اعضای این گروه را مانعی در برابر پیشرفت روابط دو طرف دانسته است و در عین حال گفته که اعمال فشار نتیجه نمی‌دهد.

امریکا در واکنش به منع تحصیل و کار زنان توسط طالبان برای اعضای این گروه و کسانی که در سرکوب زنان نقش دارند، محدودیت ویزا وضع کرده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان در واکنش به این تصمیم امریکا، عصر امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این گروه به‌عنوان حکومت مسئول، «به تمام حقوق مردم خود که دین اسلام، فرهنگ پذیرفته‌شده و اقتضای زمان آن را ایجاب می‌کند، متعهد است.»

این وزارت گفته است که حکومت طالبان با وجود محدودیت‌های مالی و بانکی، تلاش می‌کند تا شرایط زندگی مرفه را برای مردم افغانستان مهیا کند.

وزارت خارجه‌ی طالبان در عین حال محدودیت‌های مالی و بانکی را نامشروع خوانده و گفته است که ادامه‌ی این محدودیت نقض صریح حقوق بشری مردم افغانستان است.

این وزارت همچنین گفته است که امریکا باید به توافق‌نامه‌ی دوحه متعهد بماند و با عملی‌ کردن آن نشان دهد که اسناد منعقدشده‌ی تعهدات با امریکا قابل اعتماد است.

وزارت خارجه‌ی طالبان در ادامه علاوه کرده که این گروه آماده است تا با ایالات متحده روی تمام مسائل «مورد اختلاف» بحث کند.

حکومت طالبان تصمیم اخیر امریکا را محکوم و تأکید کرده است که موارد اختلافی باید از مجاری دیپلماتیک حل شود. وزارت خارجه‌ی این گروه یادآوری کرده است: «روابط دو جانبه‌ی ما نشان داده که اعمال فشار نمی‌تواند برای حل مسائل کمک کند.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا دیروز در بیانیه‌ای گفت تا زمانی که طالبان به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه‌ی افغان‌ها از جمله زنان و دختران احترام نگذارند، نمی‌توانند انتظار احترام و حمایت جامعه‌ی جهانی را داشته باشند.

او در عین حال گفته است که در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای امریکا، رویکردی را ادامه می‌دهد که برای طالبان روشن می‌کند که اقدامات این گروه هزینه‌هایی همراه خواهد داشت و راه را برای بهبود روابط با جامعه‌ی بین‌المللی بسته خواهد کرد.