اندیشه

نصیراحمد اندیشه: افغانستان به گورستان هنجارهای بین‌المللی تبدیل شده است

نصیراحمد اندیشه، نماینده‌ی افغانستان در جنوا در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر گفته است که افغانستان تحت حاکمیت طالبان، به نقطه صفری حقوق بشر و گورستان هنجارهای بین‌المللی تبدیل شده است.

این نشست امروز (دوشنبه، ۱۵ حوت) برگزار شد و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر دومین گزارش خود درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان را ارائه کرد.

اندیشه می‌گوید که گزارش جديد بنت واضح می‌سازد كه وضعیت حقوق بشر در افغانستان بدتر شده است.

او گفته است: «در ١٨ ماه گذشته درست در مقابل چشمان ما، افغانستان تحت حاکمیت طالبان به نقطه صفری حقوق بشر و گورستان نورم‌های بین‌المللی تبدیل شده است.»

به‌گفته‌ی اندیشه، طالبان در برآوردن خواسته‌های اساسی مردم افغانستان و انتظارات جامعه‌ی جهانی حتا «از کسانی که سخاوتمندانه از آنان حمایت کرده‌اند، ناکام بوده‌اند».

او اضافه کرده است که فرمان‌های مستمر و اوهام رهبری طالبان، بحران‌های بشردوستانه و حقوق بشری در افغانستان را عمیق‌تر کرده است.

اندیشه از شورای حقوق بشر خواسته است که به فراخوان حقوق زنان و سازمان‌های حقوق بشری پاسخ داده و یک مکانیسم مستقل حساب‌دهی قوی برای افغانستان ايجاد کند.

در نشست امروز شورای حقوق بشر، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان گفت که «سیاست عمدی و حساب‌شده‌ی طالبان»، انکار حقوق بشری زنان و دختران و محو آنان از زندگی اجتماعی است.

بنت در دومین گزارش خود که امروز به شورای حقوق بشر ارائه شد هم گفته است که در شش ماه آخر سال ۲۰۲۲ میلادی، وضعیت حقوق بشر در افغانستان وخیم‌تر شده است.

در این گزارش آمده است که موارد نقض سیستماتیک حقوق بشری زنان و دختران افزایش یافته و آزادی‌های بنیادین، از جمله حق برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و حق زندگی‌کردن و محافظت در برابر بدرفتاری، با گذشت هر روز بیشتر پامال شده است.